
Odborníci upozornili, že nejde o zanedbatelný jev, protože kantoři, kteří tento druh šikany zažili, často trpí závažnými obtížemi včetně vyčerpání. Obecně pak platí, že méně vyčerpaní jsou učitelé ve školách, kde cítí podporu vedení.
Vyčerpání kantorů je úzce spojené nejen s problematickým chováním žáků či studentů, což se opakovaně objevuje v různých výzkumech, ale také se šikanou ze strany kolegů – což je nové důležité zjištění.
„Role šikany na pracovišti v tomto ohledu není dosud zcela prozkoumaná. Naše výsledky ukázaly, že ačkoliv jen relativně malá část – 3,8 procenta – učitelů uvádí, že se někdy stali terčem šikany ze strany kolegů či nadřízených, tato část učitelů je ohrožena závažnými obtížemi včetně vyčerpání,“ uvedla Lenka Kollerová z Národního institutu SYRI a z Psychologického ústavu Akademie věd ČR.
Opora od nadřízených
Výzkum na druhou stranu ukázal i některé cesty, které mohou přispět k nižšímu vyčerpání učitelů. V tomto ohledu ve výzkumu hrála rozhodující roli sociální opora od nadřízených. Jak taková opora vypadá?
„Jde především o to, aby učitel věděl, že se s vedením školy dobře spolupracuje, že má zájem o jeho návrhy a že se může na vedení obracet i s problémy. Také větší zapojení zkušenějších učitelů do podpory začínajících kolegů by mohlo přinést pozitivní výsledky,“ vysvětlila Kollerová.
Vyčerpání psychických a fyzických sil patří podle vědců ke klíčovým aspektům profesního vyhoření, které ohrožuje psychickou pohodu i pracovní zdraví učitelů. „Vyčerpání je také jedním z důvodů, proč část učitelů svou profesi opouští. Vyčerpání učitelů je spojeno nejen s faktory, které jsou těžko ovlivnitelné, ale i se školním prostředím,“ uvedla Kollerová.
Společně se svými kolegy analyzovala údaje ze 118 škol ze všech krajů republiky. Celkem se výzkumu zúčastnilo 740 učitelů (77 % žen) druhých stupňů základních škol a odpovídajících ročníků gymnázií. V současnosti odborníci sbírají další data od zhruba dvou tisícovek lidí z celkem 150 škol v Česku.
Šikanovaná učitelka
Nejznámější případ šikany učitelky směrem od jejích žáků se odehrál před několika lety na průmyslové škole v pražských Malešicích, kde trojice chlapců několik týdnů agresivně útočila na pětapadesátiletou angličtinářku.
Podle následného šetření české školní inspekce na malešické průmyslovce selhali jak rodiče, tak nevšímaví učitelé a vedení školy. Všichni tři mladíci nakonec skončili u soudu, když čelili žalobě z výtržnictví a omezování osobní osoby, za což jim hrozil až rok vězení. Vzhledem k tomu, že byli všichni nezletilí, nebyl rozsudek zveřejněn.
Ředitel školy následně ve své funkci skončil. Učitelka angličtiny krátce poté zemřela, ale policie po vyšetřování potvrdila, že to se šikanou nesouviselo.
Po zkušenosti se vzděláváním našich dětí je to vzájemné. Učitelé nejprv šikanují děti, ty jakmile vyrostou to vrátí i s úroky. Kdyby se učitelé chovali tak, že děti jsou malí dospělí a místo kolektivních trestů, používali rozumné metody a trestali samotné viníky, leccos by to zlepšilo.
Dobrý den, to nemyslíte vážně, že za šikanou mezi kantory může toto!!!
V převážně ženských kolektivech se často vyskytují všelijaké intriky, pomluvy, donášení. Není to pravidlo, důležitou roli hraje vedení. Byla jsem svědkem šikany asistentek, kdy vedení se zaměřilo na nejslabší článek ve sboru. Bylo mně jich líto, dětem se věnovaly s láskou a nasazením. Pokusila jsem se jich zastat, ale obrátilo se to proti mně. S největší pravděpodobností se o to zasloužily některé kolegyně, u kterých asistovaly ve třídě.