
Loni se akce „Suchej únor“ aktivně zúčastnilo zhruba třináct procent dospělé populace ČR, tedy nějakých 900 tisíc lidí. To je sice obstojné číslo, avšak shodné s údajem z roku 2022. Přitom v letech 2017 až 2022 obliba akcie výrazně narůstala, postupně z úrovně tří procent zapojené dospělé populace na úroveň zmíněných deseti procent.
Kvůli existenci akce, při níž se Češi na celý druhý měsíc roku (a někteří i na déle, pozn. aut.) vzdávají konzumace alkoholických nápojů, přicházejí ve střednědobém pohledu prodejci alkoholu o stále méně zanedbatelnou část svých tržeb. Letos lze jejich ztrátu způsobenou akcí „Suchej únor“ vyčíslit na zhruba půl miliardy korun.
Ze zprávy Alkofakta 2020, kterou sestavili organizátoři akce „Suchej únor“ a Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví, vyplývá, že přibližně 90 procentům účastníků akce se podaří její cíl naplnit.
Za alkoholické nápoje lidé v Česku podle nejnovějších dat Eurostatu – za rok 2022 – utratili 108,8 miliardy korun ročně. Loni to odhadem bylo 115 miliard korun, letos to bude zhruba 120 miliard, i kvůli inflaci. To je přibližně 14 tisíc korun v přepočtu na dospělou osobu. Měsíčně jde tedy o přibližně 1 200 korun na osobu.
Akce „Suchej únor“ se ovšem budou účastnit spíše ti konzumenti alkoholu, kterým relativně více záleží na životosprávě, pročež i jejich konzumace alkoholu je i bez akce „Suchej únor“ podprůměrná. Jejich měsíční výdaje za alkohol činí průměrně zhruba 850 korun, nikoli 1 200 korun.
Pokud tito lidé dodrží „Suchej únor“ jako v minulých letech i letos, připraví prodejce alkoholu po celé ČR během právě začínajícího letošního února o takřka 700 milionů korun. To plyne z toho, že 810 tisíc účastníků „Sucháče“, kteří akci úspěšně zvládnou, si tím pádem odpustí výdaje za alkohol v průměru 850 korun, tedy dohromady za necelých 690 milionů korun.
Navíc, u deseti procent účastníků akce, kteří se do ní rozhodli zapojit, ale nakonec její cíl nenaplnili, lze na základě údajů z minulých ročníků předpokládat nulovou spotřebu alkoholu alespoň po část letošního února.
Pokud tito lidé utratili v průměru za alkohol zhruba poloviční částku, než jakou by utratili nebýt jejich (byť nakonec ne zcela úspěšného) zapojení se do akce „Suchej únor“, jde o dalších zhruba 38 milionů korun ztráty pro prodejce alkoholu.
Podle zmíněné zprávy Alkofakta 2020 však část účastníků akce drží „Suchej únor“ i během března, dubna či května. Ještě v květnu se alkoholu nedotkne dvanáct procent účastníků akce, což odpovídá 108 tisícům osob.
Ještě více lidí zřejmě logicky vydrží alkohol nekonzumovat v březnu a dubnu. Takže tito lidé v souhrnu připraví prodejce alkoholu počínaje březnem až do konce letošního roku v souhrnu o dalších zhruba 350 milionů korun.
Sečteno, podtrženo, „Suchej únor“ letos prodejce alkoholu připraví o bezmála 1,1 miliardy korun. Se ztrátou musí počítat také stát, třeba proto, že vybere méně na spotřební dani z lihovin, piva či některých vín.
Radovat se z akce „Suchej únor“ zato ale mohou třeba prodejci stále populárnějších domácích limonád a dalších nealkoholických nápojů. Těm tržby naopak díky ní rostou, neboť část konzumentů si místo alkoholického nápoje koupí právě nějaké nealko.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)
Alkohol zakázat úplně. Češi jsou těžce propití a jsme k smíchu celé Evropě! Všude jsou demonstrace a jen tady sedí všichni u svého piva a nic se neděje. Taky nás vláda začíná ničit ve velkém. Posouvají odchod do důchodu,snižují důchody,zvyšují daň ze mzdy,ruší benzín do starých a kvalitních aut,ruší velké technické průkazy pro znemožnění nákupu starších aut(bez historie je nákup auta šílenství),zavedeny emisní povolenky na benzín,naftu a zemní plyn(od roku 2025)…Je to šílenství co tu pětikoalice předvádí….