Důvěra v českou ekonomiku se v červenci zvýšila u firem i spotřebitelů. U firem však šlo jen o velmi nepatrné zlepšení pohledu na budoucnost českého hospodářství – indikátor důvěry podnikatelů vzrostl pouze o 0,1 bodu na hodnotu 91,1. Tato opatrnost je více než na místě. I když firmy doufají v růst výroby, stále jsou svázané nedostatečnou poptávkou.
Stačí se podívat na poslední známá čísla o průmyslové výrobě – v květnu ji k růstu pomohl tradičně jen sektor automobilové výroby, zatímco v ostatních odvětvích produkce meziročně klesala. Navíc hodnota nových zakázek meziročně klesla o 4,4 procenta, což je nejvíce od léta 2020.
Pokud jde o náladu mezi firmami, tak pod bodem mrazu byla v červenci především ve stavebnictví – důvěra v ekonomiku se zde snížila o 4,2 bodu.
Není divu – česká stavební výroba v květnu pokračovala čtvrtý měsíc v poklesu, meziročně se snížila o 2,7 procenta.
Za růstem celkového indikátoru důvěry v českou ekonomiku stál především znovunalezený optimismus domácností. V červenci se indikátor důvěry spotřebitelů zvýšil o 5,9 bodu na hodnotu 92,7. Jedním z důvodů může být psychologický efekt poklesu míry inflace pod deset procent, ale i růst nominálních mezd v řadě odvětví.
Patrně i díky tomu podle indikátoru spotřebitelské nálady poklesl počet lidí očekávajících v následujících dvanácti měsících zhoršení celkové ekonomické situace v Česku a snížil se i počet domácností hodnotících svou současnou finanční situaci hůře ve srovnání s předchozími dvanácti měsíci.
Autor je partner poradenské skupiny Moore Czech Republic
(Redakčně upraveno)