Češi začali konečně utrácet. Zůstane jim chuť nakupovat?

Ani poslední měsíce roku nezachránily propad maloobchodních tržeb, které vloni klesly o 4,1 procenta. Ukazují to aktuální data Českého statistického úřadu (ČSÚ), která má redakce FAEI.cz k dispozici. Právě listopadový a především prosincový nárůst tržeb ale podle analytiků dává naději na zlom a opětovnou chuť Čechů utrácet.
Tržby z prodeje potravin se stále nevzpamatovaly, proto obchodní řetězce přistupují ke zlevňování. Ilustrační foto: Penny

Česko má za sebou největší pokles maloobchodních tržeb od roku 2001, od kdy jsou k dispozici údaje ve veřejné databázi ČSÚ. Právě ochota lidí utrácet má zásadní dopad na vývoj tuzemské ekonomiky. Nálada mezi spotřebiteli se ale možná zlepšuje. V listopadu stouply tržby obchodníků o 0,1 procenta a v prosinci dokonce o 1,6 procenta. Ve všech ostatních měsících ale ve srovnání s rokem 2022 klesly.

„Prosinec potvrdil to, co již indikovala listopadová čísla českého maloobchodu – konec spotřebitelské recese se pomalu stává realitou. Po osmnácti měsících nepřetržitého poklesu maloobchodních tržeb přineslo loňské předvánoční období zlom,“ uvedl ve svém komentáři pro FAEI.cz Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

Připomněl, že prosincový růst byl tažen zejména prodejem nepotravinářského zboží, kde tržby vzrostly o 2,5 procenta. Naopak tržby z prodeje potravin se snížily o 0,2 procenta. Podle Kymličky to může signalizovat zlom i v této kategorii, protože tempo poklesu se v prosinci zmírnilo.

„Obrat ve vývoji maloobchodních tržeb je závislý na restartu poptávky domácností. Ta zase úzce souvisí s růstem reálných mezd, k němuž dojde s očekávaným poklesem inflace v letošním roce. To bude okamžik, kdy spotřebitelé pocítí dopad pozvolného zlepšování české ekonomiky konečně i ve svých peněženkách,“ zdůraznil Petr Kymlička.

O zlepšování spotřebitelské nálady svědčí podle něj také vývoj důvěry domácností v ekonomiku, která v lednu rostla. Indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil o 5,8 bodu na hodnotu 91,2. Ve srovnání s prosincem se výrazně snížil podíl osob, které očekávají v příštích dvanácti měsících zhoršení celkové ekonomické situace, nebo těch, kteří se obávají dalšího růstu cen.

„Vedle růstu reálných příjmů je zde ještě faktor vysokých úspor domácností, které by se mohly rovněž přeměnit ve větší útraty u obchodníků. To vše by mohlo pomoci k růstu české ekonomiky v letošním roce,“ konstatoval Kymlička.

Konec spotřebitelské recese

V pozitivní obrat věří rovněž Štěpán Křeček, hlavní ekonom společnosti BH Securities. „Postupná stabilizace cen v obchodech v kombinaci s růstem mezd zaměstnanců povede k navyšování tržeb obchodníků. Pomyslný bod zlomu nastal v listopadu loňského roku, kdy po roce a půl začaly tržby konečně růst. Prosincová data tento vývoj potvrdila,“ sdělil FAEI.cz Křeček.

Navzdory celkově nedobrým číslům se podle něj dařilo v loňském roce prodejům pohonných hmot, u nichž byl vykázán meziroční nárůst tržeb o 4,9 procenta. „Dobré výsledky byly evidovány i u prodejů a oprav motorových vozidel. V tomto případě tržby vzrostly o 4,2 procenta,“ sdělil Lukáš Křeček.

Podle Lukáš Kovandy, hlavního ekonoma Trinity Bank, čeští spotřebitelé loni přiškrtili svoji spotřebu nejvíce v tomto miléniu. „Dokonce čtyřikrát více než během globální finanční krize. Drtila je mimořádná inflace a dramatický pokles reálných mezd, výdaje za potraviny omezují již dvacet měsíců v řadě,“ uvedl Kovanda v komentáři pro FAEI.cz.

Dodal, že maloobchodní tržby vykázaly v prosinci nejvýraznější meziroční nárůst za celé období od května 2022. „Naposledy výrazněji rostly v dubnu 2022,“ poznamenal Kovanda, podle něhož tak skončila tzv. spotřebitelská recese. To, že poslední měsíc v roce lidé výrazně více utráceli za pohonné hmoty, dává do souvislosti s jejich zlevněním – zejména díky poklesu cen ropy na světových trzích.

Naopak tržby za potraviny nadále klesaly i na konci uplynulého roku. „Obchodní řetězce stále nenabídly ceny potravin, které by pro Čechy byly natolik atraktivní, aby své výdaje za potraviny navýšili. Omezení nákupů potravin ze strany řadových zákazníků je jedním z důvodů, proč v letošním roce už nesledujeme jejich cenový růst – řetězce se konečně ‚umoudřily‘,“ poznamenal Kovanda.

Letos by se měl podle něj vývoj maloobchodních tržeb vrátit do kladného pásma, když si tržby polepší o 3,5 procenta. „Letošek totiž potvrdí vymanění se ze zmíněné spotřebitelské recese. Maloobchodním tržbám napomůže zejména růst reálných mezd, jenž se obnoví po dvou letech jejich znatelného poklesu,“ dodal Lukáš Kovanda.

Prosincové zklamání?

Ekonom Martin Gürtler je jedním z mála analytiků, podle nichž byla prosincová data o maloobchodních tržbách spíše zklamáním, protože očekával silnější meziměsíční nárůst. „Spotřebitelská poptávka sice oživuje, zatím ale jen velmi pomalu,“ sdělil FAEI.cz Gürtler.

Připomněl, že oproti předpandemickému únoru 2020 byly loni v prosinci tržby bez prodejů aut nižší o skoro šest procent. I tak by se ale podle něj měla spotřebitelská nálada zlepšovat. „Pozvolný růst spotřebitelských výdajů by měl pokračovat také v dalších měsících a být tak hlavním zdrojem mírného oživení ekonomiky v letošním roce,“ řekl Gürtler. „I tak ale růst ekonomiky bude podle nás letos činit pouze skromných plus 0,8 procenta, navíc po loňském poklesu o 0,4 procenta.“

Podle Martina Krona, analytika Raiffeisenbank, poslední měsíce loňského roku ukázaly, že domácnosti začínají konečně utrácet. Stále ovšem pokračoval pokles tržeb za potraviny. „To je možné vysvětlení, proč kromě celospolečenského tlaku začínají obchodníci ve větší míře alespoň u některých položek snižovat jejich cenu, aby dokázali být konkurenceschopní a zvýšili své obraty,“ konstatoval pro FAEI.cz Kron.

„Náš původní předpoklad, že lidé začnou ve větší míře utrácet ve druhé polovině roku 2023, se potvrdil, ač se zpožděním. Domácnosti začínají věřit, že éra skokového zdražování je u konce, jejich vnímání budoucnosti je optimističtější, a i proto si udělali i Vánoce hezčí než ty v roce 2022. Dá se proto očekávat, že spotřeba domácností bude dále pozvolně růst, což je výborná zpráva nejen pro maloobchodní prodejce, ale pro celou českou ekonomiku,“ dodal Kron.

Také podle Radomíra Jáče, hlavního ekonoma Generali Investments CEE, vývoj maloobchodních tržeb v závěru loňského roku podporuje myšlenku, že spotřeba domácností může v rámci statistiky hrubého domácího produktu (HDP) vykázat mnohem lepší výsledek, než tomu bylo ve třetím čtvrtletí.

„Oživení spotřeby domácností by se mělo dále rozvinout v letošním roce, a právě spotřeba domácností by letos měla být klíčovým tahounem růstu HDP jako celku,“ uvedl Jáč v komentáři pro FAEI.cz. „Vítr do plachet by pro spotřebu domácností, a tedy i pro vývoj maloobchodních tržeb, měla představovat klesající inflace a zlepšující se obrázek na straně reálných příjmů domácností.“

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB