Jak budou letos Češi nakupovat na Vánoce?

Průzkum
Tento týden se nám v redakci sešlo několik průzkumů věnovaných předvánočnímu nákupnímu chování Čechů. Kolik za dárky pod stromeček utratíme, kde budeme nakupovat a kolik obdarujeme lidí? Na to hledaly odpovědi průzkumy Heureka Group, balíkového přepravce GLS, společnosti Provident Financial a studie společnosti Mastercard SpendingPulse.
Rozdílný přístup žen a mužů k plánování a rozložení výdajů za dárky je zřejmý. Více než čtvrtina žen podle šetření Heureka Group nakupuje dárky v říjnu, zatímco muži začínají spíš až v listopadu. Ilustrační foto: Pixabay.com

„Hledání výhodných nabídek a čekání na slevové akce. To je stručná charakteristika nákupního chování Čechů v posledních měsících. A jinak to nebude ani s nákupy na Vánoce,“ informoval redakci FAEI.cz Michal Vodák, marketingový a obchodní ředitel Heureka Group. Podle jejího říjnového šetření téměř 30 procent dotazovaných letos plánuje za vánoční dárky utratit méně než loni.

Téměř 30 procent lidí plánuje vydat za vánoční dárky částku v rozmezí pěti až deseti tisíc korun, což je podobné jako v minulém roce.

Mírně se však zvýšil počet lidí, kteří počítají s tím, že utratí až 20 tisíc korun a stejně tak lehce vzrostl počet lidí, kteří počítají s tím, že se rozšoupnou a utratí přes 20 tisíc.

Minimálně část lidí je k navýšení vánočního rozpočtu donucena zdražováním, které zvýšilo ceny dárků.

„Téměř polovina respondentů plánuje pořídit dárek pěti až devíti osobám. Není velkým překvapením, že častěji budou kupovat více dárků ženy, téměř tři pětiny z nich počítají s uvedeným počtem, zatímco každý druhý muž plánuje obdarovat maximálně čtyři lidi ze svého okolí,“ přiblížil výsledky šetření Vodák. Jen 12 procent dotazovaných odpovědělo, že budou pořizovat dárky méně lidem než loni.

Během pandemie jsme se naučili nakupovat téměř vše on-line. A platí to i pro vánoční dárky. Oproti předchozímu roku lidé téměř vůbec nemění svoje návyky, téměř polovina respondentů většinu dárků nakoupí na internetu a téměř třetina odpověděla, že je to tak půl na půl. Dárky výhradně na internetu pak pořizuje necelých 17 procent, pouze do kamenných prodej se vydávají dvě procenta respondentů.

Pro srovnání: Podle výsledků průzkumu agentury Ipsosu pro balíkového přepravce GLS letos všechny nebo většinu vánočních dárků pořídí výhradně na e-shopech 53 procent Čechů. O procento méně (52 %) jich plánuje utratit za dárky do pěti tisíc korun. Čtvrtina lidí nakoupí dárky za pět až osm tisíc korun a 13 procent respondentů za dárky nechá osm až deset tisíc Kč. Jen každý desátý za ně dá více.

PSALI JSME:
I Ježíšek se může splést. Chcete vrátit nebo vyměnit vánoční dárek? Víme, jak na to

Dvě třetiny lidí ještě nezačaly nakupovat dárky

Češi podle průzkumu pro GLS s nákupem vánočních dárků začínají v listopadu (38 %). Čtvrtina nakupuje až po slevové akci Black Friday, která letos připadá na 24. listopadu, a necelá pětina (18 %) až během posledních dnů před Vánoci. Pět procent lidí letos dárky nebude nakupovat vůbec. V době realizace průzkumu většina lidí (66 %) s nákupem ještě vůbec nezačala.

„Nakupování dárků on-line volí čím dál více lidí. Je to pro ně zkrátka pohodlnější a také často rychlejší, proto očekáváme i letos vysoký nápor na přepravní služby. Proto doporučujeme, aby lidé zbytečně neriskovali a nenechávali nákup dárků na poslední dny před Vánoci,“ sdělil naší redakci Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika.

I když je doručení na adresu stále nejvýznamnější, popularita výdejních míst neustále roste. Většina Čechů (72 %) před Vánoci pravidelně dostává od jednoho do devíti balíků. Ty si nejčastěji nechávají podle momentální situace doručovat domů (56 %) anebo právě do výdejních míst (53 %). Oblíbené jsou také výdejní boxy (22 %).

PSALI JSME:
Čtvrtina českých mužů shání vánoční dárky na Štědrý den

Souboj kapr versus řízek

Z aktuálního průzkumu společnosti Provident Financial vyplývá, že letos za vánoční dárky 36 procent domácností utratí méně než pět tisíc korun a 32 procent se chce vejít do rozpětí pěti až deseti tisíc korun. „Třetina domácností je rozhodnuta utratit za dárky méně než loni. Polovina pak chce zůstat na stejné částce,“ sdělil naší redakci Petr Javůrek, hlavní finanční analytik Provident Financial.

Nejen vánoční dárky, ale také dobré jídlo a pití představuje pro většinu domácností nezbytnou součást vánočních svátků. Průzkum ukázal, že až 16,3 procenta domácností odhaduje, že letos za jídlo a pití na štědrovečerní večeři utratí více než loni. Více než polovina domácností je ale připravena držet se při nákupu potravin loňského rozpočtu. Na jídlo si většina lidí (78,4 %) stanovuje limit pět tisíc korun.

Průzkum rovněž ukázal, že tradiční skladba štědrovečerní večeře ve složení kapr a bramborový salát je již minulostí. Zatímco salát ve většině domácností zůstává hlavním hrdinou stolu (84,9 %), kapra (54,7 %) postupně vystřídal řízek (61,5 %). Ryba ale nechybí alespoň v polévce, která ve srovnání s dalšími variantami jako masový vývar, hrachovka či houbová polévka vede u 22 procent domácností.

PSALI JSME:
Obliba štědrovečerního kapra mezi dětmi klesá, vítězí kuřecí řízek

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB