Jede traktor, je to Zetor… Legendární stroj slaví 75 let

Je to jedna z nejslavnějších skladeb punkové skupiny Visací zámek: „Jede traktor, je to Zetor. Jede do hor, orat brambor.“ Kořeny písně sahají do roku 1976. Tehdy bylo legendárnímu traktoru Zetor přesně třicet let. Od té doby uplynulo dalších pětačtyřicet let. Letos zemědělský stroj slaví už 75. výročí. Za tu dobu se stal jednou z nejznámějších tuzemských značek.
První modelová řada legendárního traktoru Z 25. Foto: Zetor Tractors

Historie Zetoru se ale začala psát ještě o něco dříve. S jeho vývojem se začalo bezprostředně po skončení druhé světové války. Prototyp stroje od Františka Musila, sestrojený pro Zbrojovku Brno, byl představen v listopadu 1945. V soutěži ovšem nejprve musel porazit jediného konkurenta – nebyl to nikdo jiný než traktor od Škody Plzeň. Na základech prototypu vznikl první sériový typ Zetor 25.

Za oficiální datum založení tradiční značky zemědělské techniky je považován srpen 1946, kdy byla vydaná ochranná známka. Mimochodem jméno Zetor vzniklo složením písmene „zet“ a koncových písmen slova traktor. Písmeno Z nejspíš odkazuje na Zbrojovku, ale podle některých zdrojů to je slovo Zemědělský.

Současná podoba traktoru Zetor. Foto: Zetor Tractors

Export do více než 130 zemí

První traktory Z 25 zamířily k zákazníkům už několik měsíců před oficiální registrací značky. Fabrika od počátku své existence vyrobila více než 1,3 milionů kusů traktorů. Pro socialistické Československo se stal Zetor výnosným vývozním artiklem, převážná většina strojů byla exportována do více než 130 zemí světa na pěti kontinentech – dokonce i do největší tehdejší „říše zla“, tedy USA.

Ostatně jen prvního typu Z 25 se mezi lety 1946 a 1960 vyrobilo více než 160 tisíc kusů, přičemž přibližně sto tisíc z nich zamířilo do ciziny. Zetory byly přesně to, co trh potřeboval. Levný, jednoduchý a lehký traktor zastoupil práci, kterou doposud zastávala především hospodářská zvířata.

PSALI JSME:
Anketa: Značka Baťa českou průmyslovou ikonou století

„Naše traktory vždy reflektovaly požadavky doby. Troufám si říct, že každý, kdo byl nebo je se značkou nějak spjatý, ať už jako zákazník, fanoušek nebo zaměstnanec naší společnosti, se cítí být její součástí. Značka Zetor je vystavěna na úsilí a snaze široké skupiny lidí několika generací. Je pro nás odkazem a my k ní přistupujeme s úctou a hrdostí,“ řekl Marián Lipovský, výkonný ředitel společnosti Zetor Tractors.

Na přelomu 50. a 60. let Zetor možná jako první na světě přišel s koncepcí unifikovaných prvků při výrobě traktorů. To zjednodušilo a zlevnilo nejen výrobu, ale také údržbu. Výsledkem vývoje byly nové „unifikované řady l“ a později UŘ II a UŘ III. Důležitý byl rovněž rok 1993, kdy byl Zetor zprivatizován.

PSALI JSME:
Příběh značky: Sedmdesátiletý „zázračný krém“ Indulona

Na pole i do parku

V současnosti nabízí podnik pro evropské a severoamerické trhy osm modelových řad od 20 do 170 koní. Stroje jsou určené nejen pro práci v zemědělství nebo lesnictví, ale rovněž pro letní a zimní údržbu obcí, firemních areálů, sportovišť nebo v zahradnictví nebo v parcích.

Poslední dva roky není situace na trzích podle ekonomů zrovna optimální, čemuž nepomohla ani protiepidemiologická opatření kvůli koronavirové pandemii. I tak je Zetor ve své kategorii jedničkou v České republice a dvojkou na Slovensku. Dobrou pozici si udržuje rovněž v Pobaltí, střední Evropě, na Balkáně a ve Skandinávii.

PSALI JSME:
115 let automobilů z Mladé Boleslavi: Laurin & Klement Voiturette A představena roku 1905

„Radost nám dělají trhy s rostoucím potenciálem, jako jsou například Spojené státy, Velká Británie, Německo nebo Bosna a Hercegovina“, řekl Petr Konštacký, ředitel Úseku prodeje a marketingu Zetor Tractors.

„Dobrou vizitkou je, že v posledních čtyřech letech značka Zetor vstoupila na nové zahraniční trhy, jako jsou Keňa, Etiopie, Súdán, Rwanda, Myanmar, Indonésie, Jemen, Kolumbie, Costa Rica nebo Uruguay a v neposlední řadě Vietnam.“ Pro následující období společnost plánuje, že na trh přijde s novými generacemi traktorů.

PSALI JSME:
Made in Czechoslovakia: Úspěchy střídaly propadáky

×
  1. No tak do osmdesátých let ok,ale pak už jen z kopce.dnes nekonkurenčni křáp, pojizdná olejnička za stejné prachy jako konkurence

  2. Zetor je beznadějně zaostalý a předražený stroj. Kupující musí být velký fanda značky Zetor…..

  3. Na Zetor 25 nikdy nezapomenu! Jezdil jsem s ním po poli asi od svých 15 let a s řidičákem pak už o prázdninách v roce 1960, kdy mi bylo pouhých 16 let! Ta mašinka neměla chybu!
    Jen to primitivní ocelové sedadlo bylo víc než nepohodlné!

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Máte důchodový věk, ale stát vám odpírá penzi?

Poradna
O výši starobního důchodu si můžeme myslet, co chceme, ale nějaké přilepšení od státu to je. Někdo to má vypočítáno přesně, jiný spíše tuší, že k odchodu do starobního důvodu je nutné splnit dvě základní podmínky – věk a počet odpracovaných let. Ta první se dá uspíšit předčasným odchodem do penze, obejít druhou je však mnohem složitější.
Rolovat nahoru