Tuzemský maloobchod prochází útlumem

Názor
I květnové statistiky z maloobchodu potvrzují, že zájem spotřebitelů nakupovat v časech vysoké inflace stále ještě klesá. Oproti dubnu však maloobchodní tržby nicméně přece jen alespoň symbolicky vzrostly o 0,5 procenta, a to především díky vyššímu zájmu o pohonné hmoty a nákupům elektroniky.
Ačkoliv zákazníci nechávají v obchodech více peněz, odnášejí si stále méně zboží. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Pohonné hmoty jsou vlastně takovou letošní velkou výjimkou, protože na rozdíl od většiny dalších segmentů maloobchodu, rostou meziročně o více než 11 procenta. Výrazně levnější pohonné hmoty navnadily zákazníky k cestování, podobně nižší spotřební daň u nafty zvýšila atraktivitu tankování pro firmy.

Celkově i nadále platí, že maloobchod prochází útlumem. Spotřebitelé omezují nákupy zbytného zboží, což potvrzuje další pokles prodejů rekordně drahého oblečení a obuvi, zboží pro volný čas, nebo nižší zájem o vybavení domácností. A jako už v předchozích měsících šetří i na potravinách, což se dá do jisté míry vysvětlit i nákupy v zahraničí.

Trend maloobchodu jasně ukazuje důsledky vysoké inflace, respektive ztráty kupní síly, kterou pociťují tuzemské domácnosti.

PSALI JSME:
Tržby v maloobchodu mírně rostly, ve službách naopak nepatrně klesly

Ačkoliv v obchodech nechávají více peněz, odnášejí si stále méně zboží. Stejně tak se opět ukazuje, že ani plné obchody či parkoviště před nimi nejsou známkou navracející se silné poptávky.

Ve srovnání s ostatními zeměmi EU je reálný propad tuzemského maloobchodu i spotřeby domácností rekordní, počítáme-li ho k výchozí předcovidovém základně. Ne náhodou je proto česká ekonomika jako jedna z velmi mála stále pod touto „startovací“ úrovní.

Obrat maloobchodu může přijít teprve až s odezníváním inflace ve druhé polovině roku. Přesto letos musí maloobchod počítat s propadem reálných tržeb okolo pěti procent. Na druhou stranu by ovšem slabá poptávka měla dál tlačit na snižování cen spotřebního zboží, které zatím navzdory silné koruně i příznivějším vnějším podmínkám nenastalo.

Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Maloobchodní tržby dál stagnují

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Chuť nakupovat se Čechům postupně vrací

Zájem o nákupy v březnu předčil očekávání. Reálné tržby v obchodech poskočily meziměsíčně o 1,3 procenta, meziročně ovšem byly vyšší dokonce o 6,1 procenta. Co za tím vězí? Především loňský nízký srovnávací základ, …

Maloobchod překvapil výrazným růstem

České maloobchodní tržby podle aktuálních údajů Českého statistického úřadu po očištění o prodeje automobilů v březnu meziročně vzrostly o výrazných 6,1 procenta, zatímco tržní konsenzus počítal s 2,8 procenta. …

Tržby ve službách rostou

Tržby ve službách po třech čtvrtletích poklesů v řadě v prvním kvartále letošního roku vzrostly reálně o solidních 1,3 procenta meziročně, mezičtvrtletně pak o 2,6 procenta. V mezičtvrtletním srovnání rostly téměř …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Turistů z Tchaj-wanu přibylo o 75 procent, pomohla přímá linka

Analýza
V Česku výrazně přibývá zahraničních turistů. V prvním čtvrtletí sice přijelo nejvíce návštěvníků z okolních zemí, ale významně roste i počet hostů ze vzdálených zemí. Turistů z Tchaj-wanu přibylo meziročně 75 procent, čemuž napomohlo přímé letecké spojení s Prahou. Vyplývá to z údajů, které Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) poskytla Česká centrála cestovního ruchu – Czech Tourism.