V hodnocení bezpečnosti dopravy skončila Praha čtvrtá od konce

Průzkum
V pražské dopravě se necítí bezpečně 44 procent jejích účastníků, což české hlavní město ve srovnání s dalšími metropolemi řadí na čtvrté místo od konce. Ukázal to průzkum Urban Road Safety Index 2023 společnosti Cyclomedia, která se specializuje na digitální vizualizaci veřejného prostoru. Redakce FAEI.cz má výsledky k dispozici.
Mnozí Pražané se při svých cestách po městě necítí v „dopravní džungli“ zrovna bezpečně. Ilustrační foto: FAEI.cz/Petr Starý

Podle průzkumu Urban Road Safety Index 2023, jehož se zúčastnily tisíce lidí, se hůře než v Praze cítí už jen obyvatelé Milána, Říma a Istanbulu. Naopak v čele žebříčku se umístil Tallinn společně s Oslem, kde je s úrovní bezpečnosti dopravy spokojeno 87 procent místních. Na dalších místech skončily Varšava (86 %), Helsinky (85 %) a Kodaň (81 %).

Společnost Cyclomedia připomněla, že Praha obsadila spodní příčky i v roce 2022. Ačkoli si oproti loňsku polepšila o dvě místa, je to jen díky tomu, že se do srovnání nově zahrnula další města – celkem se jich letos hodnotilo pětadvacet. Pocit nebezpečí v pražské dopravě se dokonce o jeden procentní bod zvýšil.

„Je třeba, aby si i místní samospráva dokázala správně vyhodnotit stav dopravní infrastruktury tak, aby díky tomu následně mohla učinit dopravu plynulejší a tím i pro její uživatele komfortnější,“ poznamenala Dominika Doláková, Business Development Managerka pro Českou republiku ze společnosti Cyclomedia.

PSALI JSME:
Více než polovina řidičů se necítí na českých silnicích bezpečně

Nepřehledné křižovatky

Pražanům vadí především nepřehledné křižovatky. Více než 40 procent dotázaných by uvítalo, kdyby se právě křižovatky zpřehlednily a zjednodušily. A celá polovina se dokonce těm nejrizikovějším úmyslně vyhýbá a raději si trasu prodlouží.

Také roste jejich nespokojenost s elektrokoly a elektrokoloběžkami.  Téměř 60 procent z dotázaných má dojem, že se nehodovost od jejich zavedení ve městě zvýšila, polovina by pak tento způsob po zkušenostech z posledních let dokonce nejraději zakázala.

„Naše data ukazují, že lidé chtějí na silnicích více ohleduplnosti a že mají zároveň velké mezery, co se týče dopravních předpisů ve vztahu motorista-cyklista. Pokud se zaměříme tímhle směrem, situace se zlepší,“ vysvětluje Michaela Kreuzigerová, spoluzakladatelka iniciativy Dám respekt.

PSALI JSME:
Dopravní expert: Cyklisté mě někdy udivují. Pojedete autem, o jehož bezpečnosti pochybujete?

Plynulejší doprava

Obecně ale nemají obyvatelé Prahy dojem, že bylo nutné dopravu v hlavním městě zpomalit, ocenili by však, pokud by byla plynulejší. Pouhých 13 procent chce více zpomalovacích prahů, ke snížení rychlosti by přistoupilo jen 18 procent Pražanů.

Pětina z nich by uvítala, pokud by měly osobní automobily zákaz vjezdu do centra města. To se může zdát jako mizivé procento, ale ve srovnání s dalšími metropolemi platí obyvatelé české metropole za ty, kdo jsou o účinnosti tohoto zákazu přesvědčeni.

„Do jisté míry se obavám Pražanů nelze divit. V hlavním městě se nachází hned několik opravdu nepřehledných křižovatek, které představují zkoušku i pro zkušené řidiče. Mnohé komunikace byly stavěny pro výrazně nižší provoz řadu let nazpět a v současnosti tak jejich kapacita nedostačuje pro automobilový provoz. To vytváří nebezpečné situace,“ konstatoval Oldřich Kassl, krajský koordinátor organizace BESIP Praha. A jako příklad nebezpečných míst uvedl křižovatky U Bulhara nebo náměstí I. P. Pavlova.

PSALI JSME:
Cyklista je řidičem vozidla. Zodpovídá za technický stav

Více nehod se zraněním

V Praze se podle policejních statistik stalo za první pololetí 6 835 dopravních nehod, což hlavní město zařadilo na druhé místo za Středočeským krajem s bezmála 7,5 tisíci bouraček. Policisté upozorňují, že meziročně přibylo nehod se zraněním, nebo dokonce smrtí – do konce června zemřelo na pražských ulicích osm osob.

Následky na zdraví si z bouraček odneslo v prvním pololetí 850 lidí, což je oproti stejnému období loni přibližně o tři desítky případů více. Paradoxní přitom je, že dopravních nehod mezi lednem a červnem letos meziročně v Praze výrazně – téměř o tisícovku – ubylo.

„Nejčernějším“ dnem prvních šesti měsíců bylo pondělí 19. června, kdy se stalo 71 havárií se dvěma těžce a dvanácti lehce zraněnými. Celková škoda dosáhla bezmála sedmi milionů korun.

PSALI JSME:
Poláci první, Češi desátí. Jak Evropa snižuje mrtvé na silnicích

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Proč ubývá mladých řidičů?

Čeští řidiči stárnou, mladých lidí do 25 let za volantem ubývá, informovala nedávno Česká tisková kancelář (ČTK) na základě dat ministerstva dopravy. Zatímco v roce 2014 vlastnilo řidičský průkaz asi 68 procent …

Auta na baterky Čechy stále netáhnou

Zatímco prodeje e-aut ve světě vzrostly o polovinu, Češi se k pořizování aut na baterky moc nemají. Odrazuje stále cena. Prodeje čistě elektrických aut na nejvyspělejších světových trzích v letošním druhém čtvrtletí …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB