V hodnocení bezpečnosti dopravy skončila Praha čtvrtá od konce

Průzkum
V pražské dopravě se necítí bezpečně 44 procent jejích účastníků, což české hlavní město ve srovnání s dalšími metropolemi řadí na čtvrté místo od konce. Ukázal to průzkum Urban Road Safety Index 2023 společnosti Cyclomedia, která se specializuje na digitální vizualizaci veřejného prostoru. Redakce FAEI.cz má výsledky k dispozici.
Mnozí Pražané se při svých cestách po městě necítí v „dopravní džungli“ zrovna bezpečně. Ilustrační foto: FAEI.cz/Petr Starý

Podle průzkumu Urban Road Safety Index 2023, jehož se zúčastnily tisíce lidí, se hůře než v Praze cítí už jen obyvatelé Milána, Říma a Istanbulu. Naopak v čele žebříčku se umístil Tallinn společně s Oslem, kde je s úrovní bezpečnosti dopravy spokojeno 87 procent místních. Na dalších místech skončily Varšava (86 %), Helsinky (85 %) a Kodaň (81 %).

Společnost Cyclomedia připomněla, že Praha obsadila spodní příčky i v roce 2022. Ačkoli si oproti loňsku polepšila o dvě místa, je to jen díky tomu, že se do srovnání nově zahrnula další města – celkem se jich letos hodnotilo pětadvacet. Pocit nebezpečí v pražské dopravě se dokonce o jeden procentní bod zvýšil.

„Je třeba, aby si i místní samospráva dokázala správně vyhodnotit stav dopravní infrastruktury tak, aby díky tomu následně mohla učinit dopravu plynulejší a tím i pro její uživatele komfortnější,“ poznamenala Dominika Doláková, Business Development Managerka pro Českou republiku ze společnosti Cyclomedia.

PSALI JSME:
Více než polovina řidičů se necítí na českých silnicích bezpečně

Nepřehledné křižovatky

Pražanům vadí především nepřehledné křižovatky. Více než 40 procent dotázaných by uvítalo, kdyby se právě křižovatky zpřehlednily a zjednodušily. A celá polovina se dokonce těm nejrizikovějším úmyslně vyhýbá a raději si trasu prodlouží.

Také roste jejich nespokojenost s elektrokoly a elektrokoloběžkami.  Téměř 60 procent z dotázaných má dojem, že se nehodovost od jejich zavedení ve městě zvýšila, polovina by pak tento způsob po zkušenostech z posledních let dokonce nejraději zakázala.

„Naše data ukazují, že lidé chtějí na silnicích více ohleduplnosti a že mají zároveň velké mezery, co se týče dopravních předpisů ve vztahu motorista-cyklista. Pokud se zaměříme tímhle směrem, situace se zlepší,“ vysvětluje Michaela Kreuzigerová, spoluzakladatelka iniciativy Dám respekt.

PSALI JSME:
Dopravní expert: Cyklisté mě někdy udivují. Pojedete autem, o jehož bezpečnosti pochybujete?

Plynulejší doprava

Obecně ale nemají obyvatelé Prahy dojem, že bylo nutné dopravu v hlavním městě zpomalit, ocenili by však, pokud by byla plynulejší. Pouhých 13 procent chce více zpomalovacích prahů, ke snížení rychlosti by přistoupilo jen 18 procent Pražanů.

Pětina z nich by uvítala, pokud by měly osobní automobily zákaz vjezdu do centra města. To se může zdát jako mizivé procento, ale ve srovnání s dalšími metropolemi platí obyvatelé české metropole za ty, kdo jsou o účinnosti tohoto zákazu přesvědčeni.

„Do jisté míry se obavám Pražanů nelze divit. V hlavním městě se nachází hned několik opravdu nepřehledných křižovatek, které představují zkoušku i pro zkušené řidiče. Mnohé komunikace byly stavěny pro výrazně nižší provoz řadu let nazpět a v současnosti tak jejich kapacita nedostačuje pro automobilový provoz. To vytváří nebezpečné situace,“ konstatoval Oldřich Kassl, krajský koordinátor organizace BESIP Praha. A jako příklad nebezpečných míst uvedl křižovatky U Bulhara nebo náměstí I. P. Pavlova.

PSALI JSME:
Cyklista je řidičem vozidla. Zodpovídá za technický stav

Více nehod se zraněním

V Praze se podle policejních statistik stalo za první pololetí 6 835 dopravních nehod, což hlavní město zařadilo na druhé místo za Středočeským krajem s bezmála 7,5 tisíci bouraček. Policisté upozorňují, že meziročně přibylo nehod se zraněním, nebo dokonce smrtí – do konce června zemřelo na pražských ulicích osm osob.

Následky na zdraví si z bouraček odneslo v prvním pololetí 850 lidí, což je oproti stejnému období loni přibližně o tři desítky případů více. Paradoxní přitom je, že dopravních nehod mezi lednem a červnem letos meziročně v Praze výrazně – téměř o tisícovku – ubylo.

„Nejčernějším“ dnem prvních šesti měsíců bylo pondělí 19. června, kdy se stalo 71 havárií se dvěma těžce a dvanácti lehce zraněnými. Celková škoda dosáhla bezmála sedmi milionů korun.

PSALI JSME:
Poláci první, Češi desátí. Jak Evropa snižuje mrtvé na silnicích

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Proč ubývá mladých řidičů?

Čeští řidiči stárnou, mladých lidí do 25 let za volantem ubývá, informovala nedávno Česká tisková kancelář (ČTK) na základě dat ministerstva dopravy. Zatímco v roce 2014 vlastnilo řidičský průkaz asi 68 procent …

Auta na baterky Čechy stále netáhnou

Zatímco prodeje e-aut ve světě vzrostly o polovinu, Češi se k pořizování aut na baterky moc nemají. Odrazuje stále cena. Prodeje čistě elektrických aut na nejvyspělejších světových trzích v letošním druhém čtvrtletí …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Home office? Změny spíše kosmetické

Poradna
Měly to být změny velké, snad až převratné. Novela zákoníku práce, jejíž některá ustanovení vstupují v platnost 1. října, měla mj. výrazně usnadnit používání tzv. práce na dálku (home office). Takové bylo očekávání, ale co novela skutečně přináší?