Zimní motoristická sezóna: Jen přezout gumy nestačí

Téma týdne
V době od 1. listopadu do 31. března by měli motoristé vybavit své vozy zimními pneumatikami. I když zákon nestanoví výslovně „všeobecnou povinnost“, nikdy nelze předvídat, jaké počasí řidiče po cestě potká nebo jak se náhle změní. Proto lze doporučit zimní pneu, jakmile teploty klesají pod 7 °C.
Vzorek zimních nebo celoročních pneumatik musí mít hloubku nejméně čtyři milimetry v hlavních dezénových drážkách. Foto: Depositphotos.com

Připomeňme si pravidla v České republice. Pokud „se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,” pak musíte mít na autě zimní pneu, říká v § 40a zákon č. 361/2000 Sb. v aktuálním znění.

Vzorek zimních nebo celoročních pneumatik musí mít hloubku nejméně čtyři milimetry v hlavních dezénových drážkách a takové pneumatiky musíte mít obuté na celém území ČR od 1. 11. do 31. 3., je-li splněna podmínka v předchozím odstavci. Vhodné pneumatiky se pak poznají tak, že mají na bočnici symbol sněhové vločky nebo označení M+S (mud and snow, bláto a sníh), nebo nějakou variantu, anebo jde o terénní pneumatiky.

Pokud během nadcházející zimní motoristické sezóny plánujete cestu do zahraničí, určitě se vyplatí získat aktuální informace o tom, jak je to se zimní výbavou v zemích, jimiž pojedete. V řadě evropských zemí platí, že zimní pneumatiky na autě mít musíte, nechcete-li se vystavovat riziku pokuty. Ta se může např. v hojně navštěvovaném Rakousku ze základní sazby 35 eur vyšplhat až na 5000 eur, pokud vozem na letních pneumatikách způsobíte škodu nebo nehodu! Ve Francii vám mohou naúčtovat 135 eur a v Itálii až dvaapůlkrát více.

PSALI JSME:
Zimní pneumatiky v Evropě: Někde vás jízda na letních gumách může i zruinovat!

Povinnost mít zimní pneumatiky mají řidiči v uvedeném období v místech označených příslušnou dopravní značkou. „Některé úseky komunikací v ČR zimní výbavu pro řidiče výslovně předepisují. Nepojede-li motorista v takových místech se zimní výbavou, vystavuje se riziku pokuty až 2 500 korun,“ připomíná tisková mluvčí UNIQA pojišťovny Eva Svobodová.

Jelikož však vyhláška pamatuje i na výkyvy počasí, platí tato povinnost v případě, že je na silnici sníh, led či námraza nebo pokud lze předpokládat, že sněžit či mrznout bude. Podle dopravních expertů je ale nejvhodnější přezout pneumatiky, když průměrná denní teplota klesne pod 7 °Celsia.

Složení směsi zimních pneumatik totiž zaručuje potřebnou přilnavost k povrchu vozovky při nízkých teplotách a jejich vlastnosti zajišťují samočištění. Zimní pneu výrazně zvyšují účinnost brzdění, které může být na nepříznivých površích s letními pneumatikami omezeno o 20-30 procent.

PSALI JSME:
Víte, co znamená CZ u pneumatik? Vítejte ve světě méně známých kódů

Podle Svobodové se často spekuluje o tom, zda nesprávné nebo nekvalitní obutí může mít vliv na výši vyplaceného pojistného plnění v povinném ručení nebo havarijním pojištění: „Pojišťovna je oprávněna krátit svou náhradu, ale jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem škody a její výší. Pokud pneumatiky při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí.“

„Pojišťovna má možnost krátit náhradu škody, pokud je prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem havárie. Při jízdě na letních gumách v zimě nebo na výrazně sjetých gumách se vzorkem menším než 4 milimetry, může požadovat vrácení části, nebo dokonce plné částky, kterou vyplatila za úhradu škod,“ doplňuje Lubomír Piko z online pojišťovací služby DOK.

S koncem podzimu číhá na motoristy i řada jiných nebezpečí, spojených s mlhou, deštěm, tmou nebo zvýšeným pohybem zvěře po vozovce. I pro tyto případy přineseme doporučení, jak předcházet problémům a škodám.

PSALI JSME:
Zimní průšvihy za volantem se dají zvládnout s lehkou nohou a chladnou hlavou

Vše, co jste potřebovali vědět o zimním obutí auta:

  • Zimní pneumatiky mají odlišný dezén a drážkování, které vůz v horších podmínkách lépe vedou a odvádí srážky na silnici. Důležité jsou přednosti hlavně na náledí a sněhu.
  • Zimní pneumatiky mají vzorek hluboký přibližně 8 mm. Se vzorkem do 4 mm je na zasněžené vozovce brzdná dráha o polovinu delší. Vzorek zimních pneu musí mít proto minimálně 4 milimetry.
  • Zimní pneumatiky lze snadno poznat podle symbolu horského masivu se sněhovou vločkou na boku pneumatiky, dále se používá označení M+S, MS, M/S nebo M.S.
  • Pro extrémní podmínky za nižších teplot a na náročné povrchy doporučují výrobci ještě kvalitnější značkové zimní pneumatiky označené vedle popisku M+S ještě grafikou trojité hory.
  • Zimní pneu se obouvá na všechna čtyři kola. Tak je zabezpečena optimální funkčnost.
  • Vyplatí se kontrolovat i tlak vzduchu v pneumatikách – nesprávný tlak snižuje jejich výkon a vede k rychlejšímu opotřebení.
  • Volte vždy vhodný rozměr pneumatik. Nejlepší je pořídit pneumatiky podle záznamu v technickém průkazu.
  • Pozor při nákupu pneumatik! Neměly by být starší tří let (údaj o datu výroby je na boku pneumatiky). Při pořízení změřte hloubku dezénu, aby byl minimálně 6 mm.
  • Řidiči vždy musí rovněž volit rychlostní a nosnostní index pneumatiky totožný nebo vyšší, než je údaj předepsaný ve velkém technickém průkazu.
  • Neopomínejte ani stav rezervního kola u vozidel, kde je k dispozici. Rezervní kolo Vám ve ztížených podmínkách dovolí dojezd do pneuservisu (i obuté na letní pneu)

PSALI JSME:
Finové vyvíjejí revoluční hroty na zimní pneumatiky. Mají být jako sněhová kočka

Zavřít reklamu ×
  1. No to je soubor rad k nezaplacení, hlavně „Volte vždy vhodný rozměr pneumatik. Nejlepší je pořídit pneumatiky podle záznamu v technickém průkazu.“
    Na autě nesmí být jiný rozměr než ten který je zapsán v TP ! Takže ne nejlepší ale nutné.

  2. Mám spíše dotaz než komentář.Cca před půl rokem jsem zaznamenal článek,že 4 mm vzorek je ,,moc“,že pro normálního uživatele by stačily i 3 mm,že rozdíl není tak velký.Jelikož šlo o vyjádření firmy Michelin,nemyslím si,že by to bylo v jejich ,,zájmu“.Šlo hlavně o úsporu pneu v celé EU-x milionů pneu.P.S.Pokud se nemýlím,na Slovensku stačí 3 mm!Mají tam jinou zimu než my?

Napsat komentář: Brub Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Pojištění

Změny v povinném ručení se dotknou i vás

Kdo si myslel, že jsme si všechny změny v legislativě odbyli se začátkem roku, měl by zbystřit. S dubnem nám do života vstupují nová nařízení ohledně povinného ručení. Povinnost se rozšiřuje na více druhů vozidel, …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.