Bezpečnostní problémy Boeingu přetrvávají. Akcie firmy spadly o třetinu

Společnost Boeing, největší světový výrobce letecké techniky, je opět pod drobnohledem veřejnosti kvůli nedávnému incidentu, kdy se za letu oddělil kryt motoru, což vedlo k nouzovému přistání.
Společnost Boeing, největší světový výrobce letecké techniky, je opět pod drobnohledem veřejnosti i odborníků kvůli nedávným problémům jejích letadel. Poslední incident se stal letadlu Boeing 737-800 společnosti Southwest Airlines. Ilustrační foto: Pixabay.com

Tento incident se přidává k řadě bezpečnostních problémů, kterým společnost čelí, včetně lednového incidentu s oddělením dveří, k němuž došlo jen několik dní před vypršením dohody s ministerstvem spravedlnosti USA. Pokud americké vládní úřady zjistí porušení dohody, může Boeing čelit znovuotevření smrtelných případů z let 2018 a 2019.

Ztráta krytu motoru

Poslední incident se stal letadlu Boeing 737-800. Během vzletu letadla společnosti Southwest Airlines z Denveru do Houstonu se odlomil kryt motoru a narazil do zvedacích vrat na křídle letadla. Pilotům se podařilo bezpečně vrátit na denverské letiště, aniž by se cestující zranili. Společnost Southwest Airlines vyjádřila nad incidentem politování a potvrdila, že okamžitě zahájila kontrolu stroje, který by měl být podle zdrojů v provozu od roku 2015. Odmítla však komentovat, kdy byla provedena poslední údržba motoru.

Vyšetřování

Americký Federální letecký úřad (FAA) okamžitě zahájil vyšetřování, které může vyústit v donucovací opatření nebo pokutu. Společnost Boeing již předala otázky týkající se provozu společnosti Southwest Airlines.

Ale ani jedna ze stran nedokáže vysvětlit, proč kryt, který kromě motoru chrání i palivové nádrže a navíc slouží ke snížení odporu vzduchu a zajištění chlazení, odpadl. Jak již v roce 2022 informoval deník Seattle Times, podobné incidenty jsou běžné a všechny byly v minulosti způsobeny chybami údržby při předletových prohlídkách.

29 incidentů za tři měsíce

V případě Boeingu se bavíme o několika desítkách incidentů od začátku letošního roku. Kromě tohoto případu bylo podle americké Národní rady pro bezpečnost dopravy (NTSB) od začátku roku do 7. dubna nahlášeno 29 incidentů. Nepochybně nejmedializovanějším případem byl let do Ontaria na začátku letošního ledna.

Během letu se odlomil panel trupu Boeingu 737 Max 9, ve stroji zůstala velká díra a letadlo muselo nouzově přistát. Naštěstí byla dvě sedadla vedle panelu prázdná, a tak nikdo neutrpěl smrtelné zranění. Po nehodě byla všechna letadla Max 9 uzemněna. Vyšetřování prokázalo, že příčinou nehody byly uvolněné šrouby.

Po auditu provedeném na začátku března vydal FAA stanovisko, ve kterém identifikoval bezpečnostní problémy, a dal společnosti Boeing 90 dní na přípravu plánu nápravy. Začátkem dubna společnost Alaskan Airlines, která let provozovala, oznámila, že jí Boeing vyplatil odškodné ve výši 160 milionů dolarů.

Mezi další problémy patřil požár motoru v Houstonu, výpary v kabině v Portlandu a odklonění letu do Los Angeles kvůli uvolněné pneumatice, která poškodila automobil. Problémy se však neomezují pouze na lety v rámci USA. V březnu bylo při letu z Austrálie na Nový Zéland zraněno více než 50 lidí poté, co se letadlo z neznámých důvodů zřítilo.

Výrazný pokles akcií

Letošek přinesl Boeingu řadu bezpečnostních problémů, které způsobily 30% pokles akcií společnosti. Již koncem března byly akcie považovány za nejhorší v rámci indexu S&P 500. Během 8. dubna 2024 se obchodovaly kolem 182,37 dolaru.

Ke témuž datu činila tržní kapitalizace firmy 111,27 miliardy dolarů, jak uvádí server Companiesmarketcap.com. Vzhledem k těmto problémům bude také zajímavé sledovat výsledky společnosti za 1. čtvrtletí letošního roku, které mají být zveřejněny 24. dubna.

Letošní nehody boeingů se naštěstí obešly bez vážnějších zranění, což se však nedá říci o případech z let 2018 a 2019. Během pouhých pěti měsíců se zřítila dvě letadla 737 Max, jedno v Indonésii a druhé v Etiopii. Příčinou byla chybná aktivace automatických řídicích systémů a přes veškerou snahu pilotů skončily oba lety tragicky s 346 oběťmi a následným uzemněním všech letadel Max.

Autorka je hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  1. Ing.Mysík

    Boeing se proslavil inkluzí různě handicapovaných pracovníků (včetně intelektuálních handicapů). Pokles kvality výroby je toho logickým důsledkem. Sluníčkáři v praxi.

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB