Obchodní dohoda mezi EU a zeměmi Mercosuru podpoří české exportéry

Čeští exportéři se zapojí do největší zóny volného obchodu na světě. Evropská unie se koncem letošního června dohodla na podobě smlouvy o volném pohybu zboží s latinskoamerickým obchodním spolkem Mercosur. Bezbariérové obchodování přinese vedle celních úlev také nové exportní příležitosti českým firmám z automobilového průmyslu a dalších segmentů.
Ilustrační foto: Bureau_Veritas

„Perspektivní trh Mercosuru byl doposud chráněný vysokými tarify, například dovoz automobilů do Brazílie či Argentiny byl zatížen celní sazbou 35 %. Nulové nebo snížené clo naopak může přinést českým a dalším evropským vývozcům značné úspory. V souhrnu napříč průmyslovými segmenty včetně automotive může jít až o čtyři miliardy euro za rok,“ říká Luděk Procházka ze společnosti Gerlach, odborník na clo a mezinárodní obchod.

Vedle nulových nebo snížených celních sazeb se podle odborníka na zahraničním obchodě pozitivně podepíše také odstranění netarifních překážek, například zvýhodňování domácích výrobců nebo odlišnosti v používání technických norem.

Více příležitostí pro automobily

Podle Sdružení automobilového průmyslu loni vyvezly firmy podnikající v tomto oboru z Česka do Jižní Ameriky zboží za 2,8 miliardy korun. Částku tvoří 630 milionů korun za vyvezené automobily a 2,2 miliardy korun za exportované součástky. Sdružení vidí hlavní potenciál beztarifní dohody právě v nových příležitostech pro dodavatele, kteří by mohli snáz navázat spolupráci s tamními výrobci.

„Těžit z této dohody může zejména dodavatelský sektor – ať už přímo na základě nových přímých partnerství s výrobci se sídlem v zemích Mercosur nebo nepřímo prostřednictvím evropských automobilek, kam směřuje většina českého exportu,“ říká Vojtěch Severýn ze Sdružení automobilového průmyslu.

Latinská Amerika představuje slibné trhy pro české i další evropské vývozce ještě z jednoho důvodu. „Uzavření bezcelního paktu s blokem Mercosur přichází v době, která nepřeje obchodnímu vyjednávání EU se Spojenými státy. Americký prezident Donald Trump uvažuje nad uvalením dovozních celních tarifů na evropské automobily. Celní sazba může vyskočit až na 25 %, což by velmi zatížilo unijní průmysl.  Čeští subdodavatelé a evropské automobilky tak mohou najít v Latinské Americe nové alternativní trhy nebo tam posílit svůj tržní podíl,“ vysvětluje Procházka.

PSALI JSME:
Škoda Auto už pociťuje zpomalení čínské ekonomiky. Prodeje v Číně se propadly o čtvrtinu

Zavřít reklamu ×
  1. No nevím . Muže to vést k likvidaci jihoamerického prumyslu a tamní nezaměstnaní jim to dost zavaří . Alespoň budou levnější zemědělské produkty u nás . To nám zase nepoděkují naši zemědělci.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Slabý březen v českém průmyslu

Březnové výsledky českého průmyslu jsou jednoznačně slabé, ale vlastně ne překvapivé. O špatné kondici našeho největšího odvětví už řadu měsíců napovídaly indexy nákupních manažerů i ukazatele důvěry. Základní …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB