Veselé a zodpovědné? Letošní Vánoce budou skromnější, ale jen pro někoho

Průzkum
Mnohé české domácnosti se na vánoční svátky kvůli letošním vysokým cenám uskromní. Nemálo Čechů dokonce plánuje, že utratí méně než loni. Vyplývá to z několika průzkumů, které má redakce FAEI.cz k dispozici. Na druhou stranu platí, že i navzdory inflaci si významná část rodin hodlá dopřát stejně bohaté Vánoce jako loni.
Mnozí Češi hodlají letos na dárcích pod stromeček šetřit. Ilustrační foto: Pixabay.com

Průměrná domácnost vydá podle průzkumu agentury Ipsos pro Českou bankovní asociaci (ČBÚ) na letošní vánoční svátky přibližně 12 tisíc korun. Je to o 1,5 tisíce méně než v loňském roce, který navíc výrazně poznamenala inflace i energetická krize.

Ušetřit chtějí Češi i na dárcích, nejčastěji za ně plánují utratit tři až pět tisíc korun (22 %) a pět až deset tisíc (21 %). Téměř třetina z tisícovky dotázaných chce za jídlo a pití zaplatit do tří tisíc korun. Více lidí chce ušetřit také na výzdobě, za kterou plánují dát do 500 korun (43 %).

Podobné výsledky přinesl také průzkum mezi zákazníky společnosti CZC. Čtvrtina lidí by se chtěla vejít do pěti tisíc korun. Největší část (32 %) uvedla, že je dárky na Vánoce pro nejbližší vyjdou pravděpodobně na pět až deset tisíc. Dalších zhruba 19 procent je připraveno utratit mezi deseti až 15 tisíci korunami a přibližně 12 procent Čechů počítá ještě s větší částkou.

Veselé a zodpovědné

Že budou lidé letos na Vánoce své výdaje více zvažovat, potvrdil rovněž průzkum agentury Focus pro maloobchodního prodejce Datart mezi více než dvěma tisíci zákazníků. Stejně bohaté svátky jako loni plánuje 48 procent dotázaných. Dalších 48 procent ale uvedlo, že jejich Vánoce budou skromnější než ty loňské. Zbylá čtyři procenta domácností si pak dopřejí bohatší nadílku.

PSALI JSME:
Jak budou letos Češi nakupovat na Vánoce?

Nejčastěji se plánují uskromnit domácnosti s nižšími příjmy a senioři. I navzdory inflaci a rostoucím výdajům si však většina Čechů nenechá sáhnout na tradiční součásti oslav Vánoc. Za potraviny a nápoje tak například plánuje stejně jako vloni utrácet hned 58 procent dotázaných, pět procent si za ně oproti loňsku dokonce připlatí.

„Letošní Vánoce budou nejen veselé, ale také zodpovědné. Lidé dnes výdaje více zvažují a promýšlejí, zda vybrané zboží opravdu potřebují, či nikoliv. Oblasti, na kterých šetří, však vybírají selektivně tak, aby úspory co nejméně ovlivnily jejich prožitek svátků,“ uvedla Petra Psotková, mluvčí společnosti Datart.

Nejméně se tak úspory dotknou například štědrovečerní večeře, naopak méně peněz chtějí Češi vynaložit třeba za vánoční dekorace nebo cestování.

PSALI JSME:
Nešťastné a neveselé. Každý desátý Čech nemá peníze na vánoční dárky

Na platbu za vánoční nákupy letos Češi nejčastěji využijí prostředky, které si přímo pro tento účel našetřili. Tímto způsobem některé dárky pořídí hned 69 procent obyvatel. A 44 procenta pak k nákupu využijí peníze na provoz domácnosti.

(Ne)zadlužené Vánoce

I když před vánočními svátky lidé obvykle utrácejí více, většina Čechů si podle průzkumu pro ČBÚ myslí, že není správné se kvůli tomu zadlužit. Půjčku zvažují, stejně jako před rokem, tři procenta lidí. Obecně mají menší problém s půjčkou na dárky mladší lidé do 26 let, necelá desetina z nich to považuje za dobrý nápad.

Výše půjčky na letošní Vánoce je nejběžněji pět až deset tisíc korun (30 %). Hlavním důvodem půjčky je neochota čekat a šetřit, případně sleva na kupované zboží. Nejčastěji si lidé půjčovali na hračky pro děti (36 %), vybavení bytu a spotřební elektroniku (24 %).

Podle názoru hlavního právníka a náměstka výkonné ředitelky ČBA Filipa Hanzlíka se u vánočních dárků projevuje mezi obyvateli určitá skepse, opatrnost a nižší ochota utrácet nebo si dokonce půjčovat na věci, které nejsou nezbytné.

PSALI JSME:
Novinky v osobních financích: Netradiční Vánoce podle mBank

„Ještě v roce 2021 to byl každý desátý, kdo zvažoval, anebo přímo považoval půjčku na vánoční dárky za dobrý nápad. Loni a letos to jsou už jen tři procenta, což je dramatický pokles. Důležité je, že se to drží na velmi nízké úrovni a osobně si myslím, že je to velmi racionální přístup,“ poznamenal Hanzlík.

Na poslední chvíli

Podle průzkumu pro Datart celých 39 procent Čechů nechává nákup vánočních dárků na několik posledních týdnů před Vánoci, dalších 13 procent je bude dokonce shánět na poslední chvíli. Výrazně více přitom dárky v několika posledních týdnech před Vánocemi shání muži. Na prosinec nákupy nechá hned 60 procent z nich. Naopak každá sedmá žena shání dárky průběžně po celý rok.

Jedním z nejčastějších dárků pod stromečkem bude elektronika. Lidé si přejí nové mobilní telefony, notebooky nebo televizory, velmi populární jsou rovněž chytré hodinky, sluchátka, kávovary či různá herní příslušenství.

Průzkum, který si mezi svými zákazníky provedla na konci listopadu společnost CZC, ukázal, že v tu dobu ještě více než polovina obyvatel neměla na Vánoce nakoupeno.

PSALI JSME:
Začaly vánoční trhy. Ceny za svařák či trdelník nejsou lidové

Celých 45 procent dotázaných pak přiznalo, že o konkrétní podobě dárků pro své nejbližší nemá ještě představu a mezi nabídkami obchodníků hledají, co je zaujme. S blížícím se Štědrým dnem tak postupně porostou takzvané impulzivní nákupy v atraktivních akcích.

„Na jednotlivých obchodnících nyní je, jaké akční nabídky připraví, protože 60 procent všech dotázaných jasně uvedlo, že dárky vybírá a nakupuje převážně ve speciálních předvánočních nabídkách,“ informoval Tomáš Urban, obchodní ředitel CZC.

Dodal, že po vyhodnocení listopadové slevové akce Black Friday je naprosto zřejmé, že velká část zákazníků zkoumá férovost slev jednotlivých akcí. „Je to vidět z velkého počtu lidí, kteří si před nákupem rozklikli náhled na transparentní historický vývoj ceny vybraného zboží, který máme k dispozici na stránce každého produktu pod jeho cenovkou,“ uvedl Urban.

PSALI JSME:
Za vánoční stromky si připlatíme, nejvíce za vysoké v prémiové kvalitě

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB