
Pád české průmyslové výroby nezachránilo ani výrazné oživení automobilové výroby, která vzrostla bezmála o 12 procent. Průmysl stáhla zejména energeticky náročná odvětví, jako jsou hutnictví nebo slévárenství. Celému loňskému roku dal nelichotivou tečku poslední měsíc, i když meziměsíčně průmyslová produkce vzrostla o solidní 2,8 procenta.
„Vývoj průmyslové produkce v prosinci potvrdil, že loňský rok byl pro český průmysl více než špatný. Průmyslová výroba v posledním měsíci roku 2023 meziročně klesla o 0,7 procenta.
Ze špatných výsledků velké části průmyslových odvětví se vymyká zejména výroba automobilů s růstem o 11,8 procenta, což ostatně platilo pro větší část druhého pololetí,“ uvedl pro FAEI.cz Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
Dodal, že s dlouhodobými problémy se naopak potýká především české strojírenství. „Z dřívějšího premianta průmyslové výroby se stalo odvětvím, které ji spíše táhne dolů. I vinou problémů strojírenství skončil celý loňský rok pro český průmysl nelichotivě,“ konstatoval Kymlička.
Pokles poptávky
Hlavním důvodem loňského negativního vývoje českého průmyslu byl podle něj pokles poptávky. Hodnota nových zakázek v roce 2023 totiž meziročně klesla o 1,7 procenta.
„Nicméně závěr roku naznačoval možný zlom, který by mohl přinést oživení v letošním roce. Hodnota nových zakázek v prosinci 2023 meziročně vzrostla o 0,9 procenta. Již v listopadu 2023 nové zakázky meziročně vzrostly o 0,2 procenta a přerušily tak propad, který trval půl roku v řadě,“ upozornil Petr Kymlička.
Možnou změnu trendu naznačuje i Index nákupních manažerů (PMI). Ten se sice po prosincovém poklesu snížil i v lednu na 43 body, je to ovšem druhý nejpomalejší pokles od loňského března. Hranice 50 bodů PMI indikuje recesi sektoru. Ve výhledu na letošní rok ale začínají být manažeři průmyslových firem již optimističtější a věří, že letos dojde k oživení domácí i zahraniční poptávky.
„Vzhledem k problémům německé ekonomiky, jejíž růst v minulých letech táhl růst našeho hospodářství, musíme spoléhat zejména na domácí poptávku. Po poklesu českého HDP v roce 2023, kdy se Česká republika jako jediná země EU nevrátila na úroveň z doby před pandemií covid, je růst domácí poptávky pro ekonomiku zásadní,“ sdělil Petr Kymlička ze skupiny Moore Czech Republic.
Také analytik Martin Kron z Raiffeisenbank hodnotí jako pozitivní zprávu to, že se po listopadu i v prosinci zvýšila meziroční hodnota nových zakázek, i když se to zatím týká jen zahraniční poptávky.
„Nejvíce zakázek přibylo v automobilovém průmyslu, a to o 12,8 procenta, zatímco největší propad zaznamenala výroba základních kovů, hutnictví a slevárenství – více než čtvrtinový,“ sdělil FAEI.cz Kron, který letos očekává mírné oživení průmyslové produkce o 2,7 procenta.
Až dvouciferný propad
Hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč připomněl, že vedle automobilového průmyslu, který zaznamenal výrazný nárůst, zaslouží pozornost i některé jiné oblasti.
„Zmínku si zaslouží také odvětví výroby počítačů, elektronických a optických nástrojů a zařízení, jež si meziročně připsalo 13,3 procenta,“ sdělil FAEI.cz Jáč. „Stále ale platí konstatování, že řada odvětví zpracovatelského průmyslu i nadále hlásí meziroční pokles výroby, v několika případech dvouciferný.“
Cesta k obnovení trvalejšího růstu v tuzemském průmyslu bude podle Radomíra Jáče zřejmě pozvolná. „Vliv bude mít přetrvávající slabost průmyslu v eurozóně včetně Německa, kde lze čekat též jen pozvolný rozjezd.
Přesto ale pro letošní rok očekáváme alespoň mírné obnovení růstu jak tuzemského průmyslu, tak české ekonomiky jako celku,“ dodal Jáč, podle něhož by tuzemská průmyslová výroba mohla vzrůst o 1,5 až 2 procenta.
Naopak hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda nevidí vývoj pro letošní rok až tak pozitivně, byť prosincová čísla byla podle meziměsíčního srovnání velmi slušná. Průmyslová výroba bude podle spíše stagnovat, a to i přes vyhlížený pokles úrokových sazeb.
Důvodem jsou přetrvávající potíže Číny a Německa, klíčového obchodního partnera České republiky. „Zároveň už letos nebude přítomný tak silný impuls plynoucí ze zacelení zpřetrhaných mezinárodních dodavatelsko-odběratelských řetězců jako loni,“ dodal Kovanda.
Automobilky jako zachránci
K tomu, že vyhlídky pro začátek roku 2024 nejsou pro tuzemský průmysl zatím příliš povzbudivé, se přiklonil rovněž hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.
„Jak už naznačily indexy nákupních manažerů nebo průzkumy důvěry, firmám ve většině oborů chybí stále nové zakázky, a proto musí stále spoléhat na zásobu těch dřívějších. Jsou tím pádem opatrnější v náborech, řízení zásob a tvorbě rezerv. Ostatně i dnes zveřejněné statistiky potvrzují problémy s objednávkami pro těžký a chemický průmysl i pro výrobu elektroniky,“ uvedl pro FAEI.cz Dufek.
Dodal, že zatímco většina průmyslu má o zakázky spíše nouzi, v případě výroby aut je situaci v úvodu roku stále ještě příznivá. „Otázkou je, jestli automobilky dál dokážou kompenzovat výpadky méně úspěšných oborů,“ uvedl Dufek.
„Pro začátek letošního roku proto budou charakteristická spíše slabší čísla. Dokud nenaskočí domácí a zahraniční poptávka, nezíská průmysl, jako největší tuzemské odvětví, tolik vyhlížený impuls.“
Že jsou automobilky jakýmsi zachráncem tuzemského průmyslu, potvrdil také ekonom Kevin Tran Nguyen z Komerční banky. „Bez jejich přispění by celé odvětví skončilo hluboko v černých číslech. Výroba osobních automobilů se dostala na třetí nejvyšší úroveň v historii a k překonání rekordu už stačilo opravdu poměrně málo, necelých 40 tisíc vozů,“ sdělil FAEI.cz Nguyen.
Mírně lepší poptávka, a zejména v automobilovém průmyslu velký objem nedokončených zakázek, by podle něj měly podpořit průmyslovou produkci v následujících měsících. „Vzhledem k našemu očekávání slabého výkonu německé ekonomiky zahraniční poptávka pravděpodobně nenabídne výrazný impuls,“ upozornil ale Kevin Tran Nguyen z Komerční banky.
„Negativní vývoj německého hospodářství je špatnou zprávou pro českou ekonomiku, neboť na německý trh směřuje třetina veškerého českého exportu. Německá ekonomika se dostala do mírné recese, v čemž hraje roli zejména pokles objednávek z Číny,“ informoval redakci Martin Procházka, ze společnosti Coface.
Díky drahým energiím a nedostatku pracovních sil je průmysl u konce s dechem. Rychlejší propouštění určitě nepomůže jak si plánuje pětikoalice……