Oproti prosinci 2023 sice počet nabízených ojetin vzrostl o téměř 13 tisíc, ale jde vlastně jen návrat do normálu. Konec roku totiž vzhledem k vánočním svátkům vždycky bývá na trhu s ojetinami nejslabším měsícem. Proto je více vypovídající právě meziroční srovnání – a to ukázalo pokles o téměř sedm procent.
Vedle mediánové ceny mírně narostly také ujeté kilometry nabízených vozů ze 155 na 157 tisíc kilometrů. Jen stáří vozidel zůstalo zhruba stejné – v průměru lehce nad deset let. Když to shrneme, ojetých aut je meziročně méně, zato jsou dražší a mají více najeto. Podle expertů AAA Auto, kteří analýzu sekundárního trhu provedli, jde o dlouhodobý trend.
Pro porovnání: Předloni, v roce 2022, bylo ojetých vozů v nabídce téměř stejně (99 tisíc, pozn. aut.), byly ovšem o 21 tisíc korun levnější (medián), měly méně najeto a věkově na tom byly stejně. A před třemi lety byl cenový střed nižší dokonce o 60 tisíc korun (150 tisíc Kč), auta byla o čtyři měsíce mladší a měla o pět tisíc kilometrů méně najeto (152 tisíc km).
Neustálý nárůst cen
Cena v inzerci nabízených aut tedy v posledních třech letech neustále roste. A to i výrazně nad průměrnou inflaci, která mezi lety 2021 a 2023 činila podle Českého statistického úřadu 12,88 procenta. Typické ojeté auto, nabízené před třemi lety za 150 tisíc korun, by tedy zdražila inflace na 191 tisíc; ve skutečnosti se momentálně nabízí ještě o 20 tisíc dráž.
„Tento stav je dán jednak dlouhodobým nedostatkem nových aut na trhu, který se vrací k dobám před covidem, a následnou čipovou krizí poměrně pomalu, a také silnější poptávkou po ojetinách,“ uvedl Luboš Vorlík, výkonný ředitel pro Česko a Slovensko společnosti Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto a Mototechna.
Dodal, že rekordní byly rovněž prodeje v jejich autobazarech – ať už za celý loňský rok nebo i letos v lednu. A zatím se neobjevují žádné známky slábnoucí poptávky. „Někteří prodejci nových vozů sice ohlásili snižování cen, jsou to však jen kosmetické změny, jejichž dopad na sekundární trh bude podle mě velmi omezený,“ dodal Vorlík.
Rekordman za 90 milionů
Pořadí v první desítce nejvíce nabízených značek se nemění s jedinou výjimkou na chvostu tabulky. Stejně jako v případě nových vozů vede v ojetinách tuzemská Škodovka, následovaná Volkswagenem, Fordem, BMW, Mercedesem, Audi, Peugeotem, Renaultem – devátou a desátou příčku si pak prohodily značky Hyundai a Opel.
Jen pro zajímavost: Nejvyšší kilometrové nájezdy mají vozy značky Audi (194 tisíc km), nejnižší naopak Hyundai (87 tisíc km). Ty jsou také nejmladší (6,9 roku), nejstarší v první desítce jsou renaulty s mediánem 12,4 roku.
Co se týče rekordmanů, v inzerci stále figurují nejdražší auta, která se v ní objevila už v prosinci – pořád se nabízí Bugatti Chiron za 90 milionů korun, Ferrari 812 Competizione Aperta za 60 milionů, ale také dva kousky Mercedesu SLS AMG Black Series za 34,5 milionu, po dvou kusech Ferrari 599 za 25 milionů a Ferrari Purosangue za 24 milionů či Rolls-Royce Spectre za 18,8 milionu korun.
Starší než deset let
Na druhém konci žebříčku jsou více než dva tisíce vozů s cenou pod 40 tisíc korun, což představuje současný průměrný plat v Česku. Přesně 7 313 nabízených aut (tedy 7,3 %) je starších 16 let, což je aktuální průměrné stáří tuzemského vozového parku. Dalších 51 150 aut je věkově v rozmezí 10 až 16 let – což ukazuje, že téměř 60 procent v česku nabízených aut je starších deseti let.
„Stáří samotné nemusí mít až takový význam, pokud důkladně známe technický stav a servisní historii konkrétního vozu. V tomto ohledu jsou nejvíce rizikové individuální dovozy ze zahraničí, při nichž nejčastěji dochází k manipulacím s tachometry a servisními záznamy,“ upozornil Luboš Vorlík.
Dodal, že tito prodejci se často spoléhají na to, že při rychlém prodeji na ulici nemá zákazník čas si vše dostatečně prověřit. „Naopak velcí obchodníci, kteří preferují auta s tuzemským původem, se prověřování historie vozů a jejich stavu věnují profesionálně a mají pro to nejlepší technické vybavení, personální zdroje i zkušenosti,“ poznamenal Vorlík.
Zájem o naftové kombíky
Podle statistik jiného velkého prodejce ojetých vozidel – Auto Esa – byly nejprodávanějšími automobily uplynulého roku naftové kombíky. „Oproti předchozímu roku, ve kterém vládly menší benzínové vozy, se zákazníci v roce 2023 jednoznačně více zajímali o větší vozy s dieselovým motorem,“ sdělil FAEI.cz Filip Kučera, marketingový ředitel Auto ESA.
Důvodem byl podle něho rozdíl cen mezi naftou a benzínem, který se v některých měsících pohyboval až o šest korun za litr ve prospěch nafty.
„Průměrné stáří prodaných vozidel drobně vzrostlo, naopak klesla průměrná cena vozidel,“ dodal Kučera. Průměrná prodejní cena byla 190 673 korun a průměrné stáří 11,7 roku. Průměrný nájezd prodaných vozidel činil 158 tisíc kilometrů, což je o šest tisíc více než v roce předchozím.
První místo v žebříčku nejprodávanějších značek si drží Škoda s podílem 31 procent. Na druhém místě je značka Volkswagen s 12 procenty, třetí pak Ford s podílem 9,5 procenta. Seznam top značek dále doplňují Renault, Hyundai, Peugeot, Citroën, Opel, Kia a Dacia. Nejprodávanějšími modely byly Škoda Octavia a Fabia.
Ceny ojetin jsou přímo neuvěřitelné. Např. Accord z roku 2009 za 220tis?