Internetové obchody v útlumu, zachrání je Generace X a Baby Boomers

Analýza
Tržby e-shopů téměř dva roky klesají a stovky on-line obchodů dokonce zanikly. V dalších letech ale e-commerce čeká opětovný růst. Jedním z důvodů bude rostoucí popularita internetového nakupování u Generace X a Baby Boomers, tedy lidí narozených před rokem 1980. Vyplývá to ze studie, kterou redakci FAEI.cz poskytla poradenská společnost Boston Consulting Group (BCG).
Starší generace by se v následujících letech měla stát tahounem nakupování přes internet. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Obrat e-shopů loni v Česku meziročně klesl ze 197 miliard na 185 miliard korun, z trhu rovněž zmizely dvě stovky internetových obchodů. O rok dříve byla situace ještě horší: Obrat se propadl z 223 miliard korun na 197 miliard a zaniklých e-shopů bylo dokonce necelých devět set. Podle společnosti BCG ale toto odvětví čeká v dalších čtyřech letech poměrně silný růst.

Zatímco v roce 2017 se sektor e-commerce podílel na celosvětových maloobchodních tržbách 18 procenty, v roce 2022 to už bylo 35 procent a v roce 2027 by to mělo být dokonce více než 40 procent. Na internetu totiž budou stále více nakupovat lidé Generace X (narození v letech 1965 až 1980, pozn. aut.) a Baby Boomers (1946 až 1964). Nárůst by se měl týkat i české e-commers.

Rychlejší než v kamenných prodejnách

On-line prodeje by měly růst dokonce rychleji než v tradičních kamenných obchodech. Zatímco na internetu by to mělo být průměrným ročním tempem devět procent, v kamenných prodejnách pouze čtyři procenta.

PSALI JSME:
Nic neroste až do nebe. Ani tržby na internetu

„České e-shopy se v posledních dvou letech nacházejí ve velmi těžké situaci, kdy jim klesají tržby, roste konkurence a zároveň se zvyšují náklady. I v Česku bychom se ale měli odrazit od pomyslného dna a vrátit se na růstovou trajektorii,“ sdělil redakci FAEI.cz David Antoš, odborník na e-commerece ze společnosti BCG.

Připomněl, že on-line prodeje v letech 2020 a 2021 skokově narostly a dnešní stagnace či pokles jsou pouze korekcí tohoto nepřirozeného výkyvu od dlouhodobého trendu. Růst e-commerce podle něho nutně neznamená růst tržeb čistých e-shopů, ale pomůže mu také přítomnost tradičních kamenných obchodů v on-line prostředí.

Posílí hobby či potraviny. A starší zákazníci

Výhled společnosti BCG předpokládá, že vzestup internetového obchodu nebude rovnoměrný, posílí zejména potraviny nebo hobby a zahrada. A především si bude zboží přes internet více objednávat právě starší generace narozená před rokem 1980.

„Důvodem je především fakt, že mezi mladými lidmi je on-line nakupování už běžnou záležitostí a mnoho nových zákazníků k přilákání už nezbývá. Naopak u starší generace je prostor vyšší,“ poznamenal David Antoš z BCG.

PSALI JSME:
Češi si na e-shopy zvykli. Mnozí u nich zůstanou i po pandemii

Z výzkumů této společnosti vyplývá, že se senioři online nakupování nebrání, pouze je třeba pochopit jejich potřeby a nákupní zvyklosti. „Výrazně více zde funguje například omnichannel, tedy kombinace osobního kontaktu na pobočce a cílených marketingových on-line nabídek,“ vysvětlil Antoš.

Právě to, jak se obchodníkům podaří vybudovat vztah k této skupině zákazníků, tak podle něj může rozhodnout o úspěchu prodejců i v Česku. „Samozřejmě to neznamená, že by obchodníci měli začít ignorovat mladší generaci,“ upozornil David Antoš.

Dvouciferný nárůst internetových tržeb

Posilování starší generace v online nakupování je podle Antoše patrné už nyní. Zatímco u Generace Z (lidé narození od poloviny 90. let do roku 2010) tržby meziročně stagnovaly a u Generace Y (tzv. mileniálové narození od počátku 80. let do poloviny 90. let) začaly mírně růst až na přelomu minulého a letošního roku, u Generace X a Baby Boomers rostly dvouciferným tempem.

PSALI JSME:
Čeští zákazníci šetří. Odskákaly to i e-shopy nižšími tržbami

V opětovné nastartování e-commerce věří také Asociace pro elektronickou komerci (APEK), podle níž už v posledním čtvrtletí loňského roku zaznamenaly české e-shopy mírný růst. Ten by měl být předzvěstí dalšího zlepšení, a to už v letošním roce.

„Loňské výsledky ovlivnila především složitá ekonomická situace, která v Česku pokračovala silněji než v ostatních státech EU. Stále vysoká inflace znamenala jak nižší ochotu spotřebitelů utrácet, tak i zvýšené náklady obchodníků na provoz. České e-shopy se ale s náročným obdobím dokázaly vyrovnat a do roku 2024 vyhlíží s mírným optimismem,“ uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Dodal, že nálada na trhu se zlepšuje. „Růst nepředpokládám v řádu desítek procent, ale spíše jednotek. I tak nás ale podle mého názoru čeká pozitivní budoucnost celého on-line prostředí,“ dodal Vetyška.

PSALI JSME:
Budoucnost e-shopů: Až čtvrtina nákupů se přesune na internet

Zavřít reklamu ×
  1. Díky pětihrůze zaplatím jídlo + energie a nic víc nekupuji. Vše odkládám na horší časy a to bude pokud pětihrůza za 2 roky zas vyhraje.

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Konec týrání, jatka budou na kamerách

Analýza
Česká vláda udělala další krok směrem k ochraně zvířat. Od začátku roku 2026 budou provoz na všech tuzemských jatkách monitorovat kamery. Ministerstvo zemědělství si od tohoto kroku slibuje výrazné omezení týrání zvířat při porážení.