České firmy plánují v příštím roce zvyšovat mzdy a omezit dohody

Průzkum
České firmy si uvědomují, že zaměstnanci jsou jejich největším kapitálem. Sledují proto vývoj inflace a větší část z nich (55 %) pravidelně valorizuje mzdy. V příštím roce zvýšení mezd plánuje zhruba 84 procent z měřených společností. Vyplývá to z výzkumu, který pro společnost PKF Apogeo letos v září zpracovala agentura Ipsos a jehož výsledky má redakce FAEI.cz k dispozici.
Náklady tuzemských firem na benefity se podle výzkumu nejčastěji pohybují v pásmu do 2,5 tisíce korun měsíčně. Ilustrační foto: Depositphotos.com

„Navýšení mezd, které firmy plánují na rok 2024, se bude v průměru pohybovat do deseti procent,“ upřesnil na základě výsledků výzkumu Tomáš Pacovský, managing partner společnosti PKF Apogeo, s tím, že menší firmy s 1-49 zaměstnanci přistupují k lidem zpravidla individuálně a plošná opatření vzhledem k nárůstu inflace nezaváděly.

Podle šetření firmy zároveň reagují na změny v legislativě platné od 1. října letošního roku, které mají zrovnoprávnit smlouvy na dohodu o pracovní činnosti (DPP) a dohodu o provedení práce (DPČ), takže je omezují, nebo mají v plánu omezit. Týká se to 38 procent dotazovaných subjektů.

Dohody s ohledem na legislativní změny už omezilo 11 procent firem, dalších 27 procent je nejspíše omezí či nahradí běžnými pracovními smlouvami. Vzhledem k tomu, že nová legislativa v době sběru dat pro průzkum ještě neměla definitivní podobu, odpovědělo 44 procent dotázaných, že dohody pravděpodobně omezovat nebudou, jen přizpůsobí novým zákonným podmínkám.

PSALI JSME:
Stát nemístně zpřísňuje pracovní podmínky lidí pracujících na dohodu

„Věřím, že k omezení DPP určitě dojde, ztratí totiž pro zaměstnavatele atraktivnost a celá agenda se velmi zkomplikuje,“ informovala Jana Hajdová, Payroll & HR Outsourcing Team Leader. „Pokud hovořím s kolegy se zkušenostmi ze mzdové praxe, připravovaný systém není bohužel procesně dobře nastavený,“ dodává.

Podniky, jak vyplynulo z průzkumu, přemýšlejí také o zaměstnaneckých benefitech: Za důležité je považuje zhruba 82 procent z nich. „Malé společnosti nepovažují zaměstnanecké benefity za tolik důležité, svým zaměstnancům je poskytují méně často a investují do nich signifikantně méně prostředků oproti společnostem větším,“ uvedl partner firmy pro oblast transakcí Pavel Postl.

Náklady na benefity se podle výzkumu nejčastěji pohybují v pásmu do 2,5 tisíce korun měsíčně. Čtvrtina firem ale takto investuje do zaměstnanců měsíčně 2,5-5 tisíce korun a devět procent 6-10 tis. Kč. Zbytek konkrétní částky neeviduje, nebo naopak přispívá ještě víc – v ojedinělých případech i přes 20 tisíc korun.

PSALI JSME:
Inflace posílila zájem zaměstnanců o finanční benefity

Standard představují stravenky a příspěvky na stravování, které nabízí 56 % zaměstnavatelů. Oblíbená je dovolená nad rámec zákonné lhůty (47 %), zaměstnanci oceňují i příspěvek na penzijní spoření, který poskytuje 42 procent firem.

„Bude zajímavé porovnat výsledky za půl roku,“ uvedla Hajdová. Protože osvobození benefitů od daní bude mít limit v úrovni poloviny průměrné mzdy, dojde k významnému snížení atraktivnosti některých druhů benefitů a firmy budou nuceny hledat jiné cesty. Také mladá generace má jiné požadavky na benefity, směřuje spíše do oblasti flexibility a tzv. work-life balance (skloubení práce a volného času).

Samostatnou kapitolou je podle výsledků průzkumu home office. Práce z domova byla ještě před několika roky jednoznačně považována za benefit, postupně se ale stala standardním prostředkem k řízení efektivity. Podle Pavla Postla ji umožňují průměrně přes dvě třetiny firem, 39 procent z toho plošně.

PSALI JSME:
Home office? Změny spíše kosmetické

Vzhledem k nové legislativě ale plánuje možnost práce z domova omezit 21 procent firem. Nejčastěji jsou to ty největší s 500 a více zaměstnanci (27 %). Je možné, že tady ještě dojde k posunům – původní návrh zaměstnavatele dost vystrašil, ale po aktualizaci už novela nepůsobí tak zle. Naopak možná v souvislosti s výše uvedeným firmy svůj postoj k home office přehodnotí.

Průměrně zhruba tři čtvrtiny firem využívají podle výzkumu outsourcing, přičemž nejčastěji outsourcují účetní a daňové činnosti, a to zejména malé společnosti s méně než 50 zaměstnanci. Velké firmy naopak účetní a daňové služby outsourcují signifikantně méně. Tyto firmy nejčastěji externě zajišťují právní a administrativní funkce, facility a správu nemovitostí.

Mezi nejčastější důvody využívání outsourcingu pro řešení nedostatku pracovní síly patří potřeba snižování nákladů. U středně velkých firem hraje roli významně častěji rostoucí tempo technologií a digitální transformace. Podobně pro velké firmy je hlavním důvodem přístup k novým technologiím a postupům.

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Proč se vyplatí outsourcovat zákaznický servis

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Jysku meziročně klesly finanční výsledky

Společnost Jysk Česká republika dosáhla ve finančním roce 2022/23 obratu 4,53 miliardy korun s provozním ziskem 1,06 miliardy korun. Firma o tom informovala redakci FAEI.cz s tím, že finanční rok, který v Jysku …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Český systém přijímaček tlačil žáky na střední školy, kam nechtěli

Analýza
Dosavadní systém přijímacích zkoušek na střední školy donutil žáky a jejich rodiče k tomu, aby si vybírali takové zařízení, kam se s jistotou dostanou – ovšem bez ohledu na zájem dítěte. Ukázalo to rozsáhlé šetření Národního institutu SYRI a Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze a Středočeském kraji, jehož výsledky má redakce FAEI.cz k dispozici.