Restaurace ve ztrátě. Čeká je rok boje zákazníků s jejich cenami

Analýza
Tržby restaurací, hospod, barů, bister nebo klubů sice vloni meziročně stouply o tři procenta, po započtení vlivu inflace byl ale pro velkou část podniků uplynulý rok spíše ztrátový. Hlavním poraženým jsou diskotéky a noční kluby. Vyplývá to z údajů, které redakci poskytla společnost Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá největší podíl gastro zařízení. Těžký pro ně bude i letošek.
Noční kluby a diskotéky patří mezi podniky, jimž loni klesly tržby nejvíce. Ilustrační foto: Pixabay.com

Ještě loni na jaře to vypadalo hodně nadějně. Tržby prvních měsíců roku byly nad očekávání vysoké, což dávalo naději na dobrý. Jenže pak přišly propady: Léto nic moc a ani závěr roku nepřinesl zlepšení. I tak tržby nakonec meziročně vzrostly o tři procenta.

„Čísla je vždy třeba vnímat v souvislostech. Proti tříprocentnímu nárůstu tržeb bohužel stojí šestiprocentní inflace. Reálně tak gastro obor skončil tři procenta v mínusu. A to se bavíme pouze o oblastech, které odpovídají průměru. Na řadě míst měly gastro podniky mrzutější skóre,“ sdělil redakci FAEI.cz Petr Menclík, ředitel Dotykačky.

Podobně se vyjádřil rovněž Luboš Kastner, člen představenstva Hospodářské komory ČR a člen představenstva AMPS ČR: „Gastronomie se nevrací do reálného růstu. Brzdí jej nové překážky. Zatímco 2023 byl rokem bojů s cenami energií a surovin, rok 2024 bude rokem boje zákazníků s vyššími cenami, které na ně gastro – zejména u nápojů – bude muset přenést kvůli vyšší DPH.“

PSALI JSME:
Restaurace přestaly v březnu zdražovat obědy

Dlouhodobé srovnání ukazuje, že ceny v tuzemských restauracích, barech, klubech nebo bistrech se od prosince 2019 do konce loňského roku zvýšily o 34 procent. V porovnání s předloňským lednem byly loni v prosinci ceny vyšší o 18 procent.

Praha a Brno válcují ostatní

Od celorepublikového průměru se výrazně odlišují pouze dva regiony: Praha a Brno, respektive Jihomoravský kraj. Jen tady restaurační zařízení shodně dosáhly sedmiprocentního nárůstu tržeb, tedy více než dvojnásobku celorepublikového průměru. Na opačném konci jsou kraje, které skončily v mínusových číslech.

„Největší meziroční pokles tržeb vykazovaly gastro podniky v Pardubickém kraji. O moc lépe na tom nebyly ani provozy v Karlovarském a Moravskoslezském kraji. I tam skončil rok 2023 oproti tomu předchozímu v červených číslech,“ uvedl Petr Menclík z Dotykačky.

PSALI JSME:
Drahé obědy nahrávají asijským restauracím. Jsou levnější

Při podrobnějším pohledu na jednotlivá města se ukazuje, že platí obecné pravidlo, které se dá charakterizovat jako „čím větší město, tím vyšší tržby“. Zatímco v Praze se souhrnné gastro tržby zvedly o sedm procent a velká města vykázala čtyřprocentní nárůst, v malých městech a na vesnicích si gastro polepšilo o pouhé procento.

Zmíněné pravidlo přímé úměry ovšem neplatilo po celou dobu, například v závěru roku to bylo přesně naopak. „V druhé půlce prosince se lidé podle všeho přesouvali z měst pryč. Gastru tak o Vánocích nejrazantněji stouply tržby v malých obcích, zatímco Praha se ocitla v mínusu,“ konstatoval Menclík.

Večerní pařby už netáhnou

Celoroční analýza Dotykačky ukázala rovněž na zajímavou proměnu spotřebitelského chování. Dlouhodobě se nejvíc daří kavárnám, jejichž zákazníci tolerují i nadprůměrnou míru zdražování. Dobře si vedou také bistra a restaurace – zejména pak ty pro náročnější klientelu. Po několika letech propadů se v uplynulém roce stabilizovaly i segmenty hospod a hotelů.

Zásadní propady ovšem zažívají podniky orientované na noční život. „Zpočátku jsme odhadovali, že jde pouze o dočasný efekt pandemie. Celoroční loňská čísla však naznačují, že jde o dlouhodobý trend,“ uvedl Petr Menclík.

PSALI JSME:
Teplý oběd si každý den může dopřát jen necelá šestina zaměstnanců

Zákazníci totiž začali trávit čas jinak než dříve. „Mnohem častěji zajdou na drink už v odpoledních hodinách do kavárny, než aby někam vyráželi v nočních hodinách. Navíc se obecně pije méně alkoholu než dřív,“ konstatoval Menclík.

Nejvíce zdražily kavárny

A tak zatímco bary evidují pouze několikaprocentní pokles tržeb, u diskoték a nočních klubů je meziroční pokles markantní a většinu roku se držel ve dvouciferných hodnotách. A to se provozovatelé barů a disco klubů snažily držet ceny co nejníže, zdražili pouze o tři procenta.

Ukazuje to takzvaný gastro index, který Dotykačka sestavuje na základě dlouhodobého monitoringu cen 50 nejprodávanějších položek – od polévek a předkrmů přes hlavní chody až po dezerty a nápoje. Oproti předchozím rokům rostly ceny v uplynulém roce napříč republikou poměrně rovnoměrně. Naprostá většina krajů zdražila o pět až sedm procent.

PSALI JSME:
Vyšší DPH restaurace a hospody nepoloží

„Dvouciferných hodnot dosáhl pouze Karlovarský kraj, kde ceny meziročně stouply o jedenáct procent. Naopak na Vysočině a v Pardubickém kraji byl meziroční rozdíl zcela minimální, pouhé dvě, respektive tři procentní body,“ sdělil Petr Menclík z Dotykačky.

Z pohledu jednotlivých gastro segmentů loni nejvýrazněji zdražovaly kavárny, kde ceny meziročně stouply o jedenáct procent. Nejméně zvedli ceny právě zmiňovaní provozovatelé diskoték, nočních klubů a barů.

Uhasit žízeň nebude levné

Podle analýzy prvních dvou lednových týdnů už se v cenách gastro podniků začíná projevovat vládní konsolidační balíček. Zvýšení DPH u nápojů už některé provozovny promítly do aktuálních ceníků, další se nejspíš brzy přidají.

PSALI JSME:
Vesnické hospody v ohrožení, Češi pijí málo piva

„Zatímco loni v lednu jsme nezaznamenali téměř žádné meziměsíční posuny cen točeného piva nebo kávy, letos už v prvních týdnech pozorujeme nárůsty. Například průměrná cena dvanáctistupňového čepovaného piva byla v polovině ledna 57,80 koruny, zatímco ještě v prosinci se stejný půllitr prodával za průměrných 55,50 koruny,“ řekl Menclík.

V Praze nyní zaplatí milovníci piva za jeden 12° půllitr zhruba o dvanáct korun víc, než činí celorepublikový průměr. Naopak ve vesnické hospodě je cena oproti průměru skoro o devět korun nižší. Všude ale ceny poskočily oproti prosinci více než o dvě koruny na jedno pivo.

Meziměsíční nárůst cen mezi prosincem a první polovinou ledna zaznamenala společnost Dotykačka i u dalších nápojů, například u kávy nebo domácích limonád. Prozatím nejsou nárůsty cen nijak dramatické – u kávy je to v průměru 2,5 procenta a u limonád 5,5 procenta. Dlouhodobé sledování trhu však naznačuje, že velká část podniků upravuje ceny až v únoru. Je tedy pravděpodobné, že rozdíly v cenách nápojů v nadcházejícím období ještě porostou.

PSALI JSME:
Pětina českých restaurací chce kvůli zdražování zavřít

Těžká doba pro pivo

Na to, že před pivovary i hospody stojí nelehké období, hovořil před časem i Tomáš Slunečko, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven. A zmínil především zvýšené DPH na čepované pivo. „Pivovarníci i hospodští hledí do budoucna s velkými obavami,“ upozornil Slunečko.

Připomněl dlouhodobý trend, kdy se konzumenti nejprve kvůli pandemii, poté v důsledku vysoké inflace a zhoršující se ekonomické situace domácností začali přesouvat z hospod do bytů a garáží. Tato změna dopadá zejména na provozovatele menších vesnických hospod, některé z nich se už rozhodly zavřít, další o tom uvažují.

„Pokud budou hospodští skutečně omezovat a ukončovat svou činnost, vláda nakonec zapláče nad výdělkem a bude ráda, pokud na DPH vybere stejnou částku jako doposud,“ upozornil Tomáš Slunečko.

PSALI JSME:
Jen blázen v Česku podniká

Zavřít reklamu ×
  1. To jsou narky, lidi utrati stale podobne, jen tu dan zaplati jinde. Nekdo v elektrine, nebo za auta a nekdo si postavi dum, aspon budou lide zit zdraveji

    • NJN, na to ze stat bojuje proti alkoholu a cigaretam, jsou to jeste velmi dobre trzby. V nalevnach se nesmi kourit a maminky s detma zase takovou trzbu neudelaji.
      Kdyby spojili postu s hospodou, vic lidi by si dalo pivko pri cekani na balik.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Podnikání

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB